Nya Kickstarter-succéer på gång
Efter den ursprungliga vågen av lyckade Kickstarter-kampanjer som resulterade i bland annat Broken Age (8/10) och Shovel Knight (9/10), som båda nyligen tog steget till PlayStation-plattformar, har antalet storsatsningar på spel på finansieringssidan blivit betydligt färre. Den senaste tiden har dock bevisat att den populära trenden inte är död riktigt än.
För ett par veckor sedan startade Playtonic Games en kampanj för Yooka-Laylee, en sprituell uppföljare till Banjo-Kazooie-serien som har varit populär på både Nintendo- och Xboxplattformar. Stommen av utvecklarteamet består till stora delar av samma gäng som skapade de ursprungliga spelen, men eftersom Rare fortfarande ägs av Microsoft blir det svårt att göra en riktig uppföljare.
Denna kampanj exploderade nästan omedelbart och finansieringsmålet på 175 000 pund nåddes på under en timme. Ett dygn senare hade de dragit in över en miljon pund och det är tydligt att det fortfarande finns ett sug efter tredimensionella plattformspel, vilket resulterade i att kompositören för spelet reagerade så här.
All those years telling people that this kind of game was wanted and being told that I was wrong …… fuck’em all!
— Grant Kirkhope (@grantkirkhope) May 1, 2015
Det som är positivt för oss PlayStation-fans är att eftersom spelet utvecklas av en fristående studio istället för det Microsoft-ägda Rare, kommer vi nu att kunna ta del av spelet när det lanseras nästa år.
Playtonic Games är dock inte ensamma om att dra in tonvis av pengar via Kickstarter på senare tid. Igår drog Koji Igarashi, skaparen av bland annat PlayStation-klassikern Castlevania: Symphony of the Night, igång sin kampanj för Bloodstained: Ritual of the Night som har tydliga designlikheter med den populära Castlevania-serien.
Precis som Playtonic Games har Igarashi och hans utvecklingsteam brutit sig loss från en organisation som inte längre satsar på en spelserie som har gjort dem populära hos fansen. Koji Igarashi lämnade dock Konami redan 2014, men med tanke på hur det företaget imploderar ur ett spelutvecklingsperspektiv hade han nog inte fått chansen att skapa ett nytt Castlevania som han själv vill även om han hade stannat.
Nu behöver han dock inte ha några sömnlösa nätter på grund av detta eftersom kampanjen nådde finansieringsmålet 500 000 dollar efter bara fyra timmar. Sedan dess har det rullat vidare och har passerat en miljon dollar med råge. Som en fin bonus har Igarashi anlitat Metal Gear Solid-veteranen David Hayter som röstskådis i ett av delmålen i kampanjen. En pik till Konami, kanske?
Denna spirituella uppföljare till Castlevania: Symphony of the Night är en bit bort fortfarande och planen är att lansera spelet i början av 2017.
Vad tycker du om Kickstarter-kampanjer? Kommer du att stödja någon av dessa två succéer?
Ännu en hög med b spel.. känns som att både ps 4 å psvita fått såna spel så de räcker fram till nästa generation.. är ju i princip 1 på 1000 inde spel som är något att ha.. 🙁
Jag vet att vi har haft den här diskussionen många gånger, och att jag inte kommer att ändra din syn på det hela. Jag är bara lite nyfiken på vad du vill se istället. 🙂
Haha jag vill ha spel med den senaste grafiken maffigaste ljudet osv. Annars hade jag kunnat låna a wii u av mina ungar :p stora påkostade spel.. att det kommer något inde spel mellan varven kan vara roligt. Men som det sett ut senaste åren är de 99 % såna spel. Tycker helt enkelt att ps4an är helt fel plattform för dessa spel!
Jag tycker definitivt att det finns en balans mellan de stora titlarna och de lite mindre, men jag tycker samtidigt att det är fel att prata om spelen i ett ”antingen eller”-scenario. De små utvecklarna hade ju inte plötsligt börjat anställa 200 personer för att skapa ett bombastiskt spel om det inte hade funnits möjlighet att skapa ett mindre projekt.
Jämfört med tidigare generationer har ju antalet storbudgetspel minskat, men det är ju inte på grund av de mindre utvecklarna. Det handlar ju om att de stora utgivarna har blivit brända på stora projekt som inte har sålt, och därför kör de bara på säkra kort. De har inte råd att satsa på något nytt som de inte kan garantera säljer 10-15 miljoner exemplar. Detta har då lett till att de som vill skapa något eget måste bryta sig loss och skapa något i mindre skala.
Jag håller med dig att i en perfekt värld vill jag också se vacker grafik och uppleva bra ljud. Men jag vill också ha något nyskapande, något som vågar ta en vänstersväng där alla kör höger. Därför är indiespelen otroligt viktiga för att driva detta medium vidare, och det är något som de stora utgivarna förhoppningsvis kan anamma också.