Fyra efterlängtade spel på gång

Igår tillkännagav amerikanska PlayStation-bloggen att det är dags att dra igång den årliga sommarkampanjen PlayStation Store PLAY, en kampanj som fokuserar på fyra intressanta digitala spelsläpp. Tråkigt nog är det i vanlig ordning en kampanj som vi i Europa inte får ta del av, men det intressanta för oss i sammanhanget är att vi åtminstone får koll på släppdatumen för dessa spännande spel.
Journey 21/7
Vi kände förvisso redan till släppdatumet för det här mästerverket som ska ta steget till PlayStation 4, men spelet är värt att nämna igen. Journey är en av de vackraste upplevelserna från förra konsolgenerationen och jag är säkert inte ensam om att se fram emot att spela det igen. Om du redan äger den digitala PS3-versionen kommer du att kunna tanka hem PS4-versionen utan extra kostnad.
N++ 29/7
Detta är ett spel som nämndes redan vid första avtäckningen av PlayStation 4 och sedan dess har inte mycket skymtats. Nu är det dock snart dags för lansering, och jag hoppas sannerligen att du har slipat på dina plattformsfärdigheter. Spelet är fullpackat med över 2000 nivåer plus ett designverktyg för att skapa egna, och med denna mångfald kommer det att ta ett tag innan du bemästrar detta utmanande spel.
Galak-Z 4/8
Detta är ännu ett spel som har cirkulerat länge på spelmässor och som snart äntligen är färdigt för lansering. Galak-Z är en rymdskjutare som har ett par punkter som får det att sticka ut från mängden. Dels kommer varje genomspelning att vara olik den förra eftersom nivåerna genereras varje gång du startar på nytt, men det som tilltalar mig mest är det otroligt välgjorda grafiska temat som framkallar minnen från gamla tecknade serier från barndomen. Datumet ovan gäller för lansering i Nordamerika och utvecklarna har sagt att de siktar på samtidigt släpp i Europa, men har ännu inte spikat det. Jag håller tummarna i alla fall!
Everybody’s Gone to the Rapture 11/8
Utvecklarna The Chinese Room, som skapade Dear Esther till PC, är en av de skapare som startade debatten om ”vandringssimulatorer”, det vill säga spel som mer fokuserar på utforskning än interaktion. Deras nästkommande projekt Everybody’s Gone to the Rapture ska fortsätta i ungefär samma spår som det tidigare verket, fast med en tydligare röd tråd. Berättelsen utspelar sig under apokalypsen och skildras ur sex olika människors perspektiv, och jag ser otroligt mycket fram emot att utforska denna lilla vackra brittiska by under de extrema förhållanden som spelet erbjuder.
Jag har inte längtat de här spelen, det är journej jag har hört förrut och det har jag inte längtat alls till, det är bara indiespel och det är inga riktiga spel enligt mig
Jag har aldrig riktigt förstått vad det är som gör att indiespel diskvalificeras från att vara ”riktiga spel”. Jag kan dock nästan garantera att dessa fyra spel kommer att vara bättre än de flesta spel som släpps i år.
Indiespel kan vara riktiga spel dock är ju merparten bara skräp. Visst finns det guldkorn. Men vore ju ypperligt om dom sortera bort skiten innan de nådde marknaden.. är ju därför indespelen får dåligt rykte.. dessutom är de ju väldigt få spel för några hundra tusen som kan jämföras med spel för 100 miljoner.. gäller ju iofs i de mesta köp en bil Kia för 150k lr en Ferrari för 15 miljoner vilken skulle du föredra :p
Jämförelsen är dock inte så svart eller vit som du lägger fram den. Det handlar väldigt mycket om vad du vill ha ut av ett spel också. Vill du ha något unikt och genomtänkt som inte är begränsat av vad undersökningar säger att folk tycker om, hittar du ofta något bra bland indiespelen. Det finns spel som lyckas berätta otroliga historier med väldigt små resurser och på nyskapande vis.
Självklart finns det folk som skyfflar ut skräp, men det är minst lika sant för de större företagen med stora projekt. Bara för att något är dyrt betyder det inte att det är bättre. Kolla på Duke Nukem Forever, ett projekt som blödde pengar i 15 år och blev en riktig katastrof ändå. Explosioner är inte det mest intressanta sättet att skildra en berättelse med visar det sig.
För att sno din liknelse med bilar är ju Kian sannolikt en bättre investering om du är ute efter en bil för en barnfamilj. Det handlar helt och hållet om vad du är ute efter.
Jag brukar köpa Early Access spel på Steam spel häftigt att vara med när de utvecklar ett spel.
Ta ett spel som ingen ville sälja (Hatred) men så det finns undantag. Så jag frågade min lillebror om han tycker jag är ond om jag köper spelet och han tyckte inte det så jag köpte det och spelar det lite då och då för jag tycker inte om det igentligen, men allt våld gjorde att jag återkom till det om efter om igen.
Det ska tillägas att Hatred kunde man inte Spela Early Access för de ville inte sälja spelet igentligen men det var många som protesterade så de sålde men vet inte hur många det var