E3 2018 – Sammanfattning av Sony

Sony hade tidigt lagt ribban för vad vi kunde förvänta oss att se under deras E3-presentation, då de i god tid specificerade fyra stycken spel som de planerade att ha som hörnstenar. Det gjorde att utbudet spontant kändes lite tunt, men det skulle visa sig att det bjöds på en utfyllnad från tredjepartsutvecklare också.

Trots att planeringen och upplägget av showen var den märkligaste jag har sett på länge, skulle det visa sig att speldemonstrationerna kompenserade för detta med råge.

Presentationen öppnade med ett vackert framträdande av Gustavo Santaolalla, som sedan ledde till en riktigt imponerande och brutal uppvisning av The Last of Us Part II. Klippet inleddes med en väldigt vacker och känslosam dialogsekvens, som sedan övergick till spelsekvenser.

Två saker tydliggjordes i denna demonstration. Dels står det klart att Naughty Dog bara fortsätter att krama ur mer kraft från PlayStation 4. Spelet ser otroligt vackert ut i detta stadium i utvecklingen, och visar verkligen att det finns liv kvar i den nuvarande konsolgenerationen.

Den andra punkten som var smärtsamt tydlig är att spelet är riktigt våldsamt. Föregångaren skyggade visserligen inte från att skildra brutalitet heller, men det har dragits upp på helt nya nivåer nu i uppföljaren. Jag hoppas verkligen att det finns en poäng med övervåldet, för jag vill inte att spelet ska förvandlas till hyperrealistisk våldsorgie bara för att teknologin tillåter det.

När demon var över blev det helt plötsligt en paus i presentationen eftersom de som var på plats skulle förflyttas in i en annan lokal. Mycket märkligt beslut som verkligen hämmade tempot i showen, men så snart det var igång igen fick vi se Ghost of Tsushima.

Detta samuraispel var nog det spel under hela presentationen som imponerade mest på mig, även om vi inte fick så hemskt mycket kontext för hur spelets struktur ser ut. Det hela ser ut som ett otroligt vackert samuraifilmsepos i en öppen spelvärld, och det är i princip tillräckligt för att sälja mig på konceptet till 100 procent. Jag är väldigt nyfiken på vad Sucker Punch har att visa framöver.

Därefter fick vi se lite smått och gott från bland annat Remedy, som visade upp en trailer för deras nya projekt Control. Det påminner stilmässigt väldigt mycket om deras förra spel Quantum Break, men med lite högre tempo och intensitet.

I detta segment dök det även upp en trailer för nyversionen av Resident Evil 2, och det ser bättre ut än vad jag någonsin hade vågat hoppas på. Istället för att bibehålla den gamla strukturen från originalspelet, har Capcom beslutat sig för att göra om spelet från grunden i tredjepersonsperspektiv. Och bäst av allt är att vi får ta del av det redan i januari!

Sedan var det dags för Death Stranding att stå i rampljuset med en ny trailer, och trots att vi fick se ett par ögonblick som faktiskt ser ut som riktiga spelsekvenser kan jag fortfarande inte säga vad det här kommer att bli. Trailern var inte riktigt lika effektiv som de tidigare har varit, men troligtvis har spelet ett par varv till på E3 innan det blir färdigt. Kanske vet vi vad spelet är då?

Avslutningsvis fick vi en actionfylld uppvisning av Sonys nästa storsatsning, nämligen Spider-Man. Jag är sedan länge såld på konceptet, och detta kändes bara därför som mer av det goda som vi har att se fram emot i september. Förutom strider och svingande i högt tempo fick vi se en del av de många bovar vi får nöjet att slåss mot i spelet.

Jag förväntade mig att vi skulle få se From Softwares nya projekt Sekiro: Shadows Die Twice under denna presentation också, men den snappades upp av Microsoft istället. Enligt uppgifter ska detta samuraispel ha vissa likheter med det klassiska Souls-konceptet som utvecklarna har filat på i många år nu, men det kommer inte att ha de vanliga rollspelselement vi är vana vid. Vi får se vad detta innebär i praktiken, men med tanke på den höga standard From Software har hållit i många år nu litar jag på att de kommer att skapa något riktigt intressant.

En liten besvikelse var att vi inte fick höra något om Bluepoint Games nya projekt, men det finns ju fler evenemang i år som de behöver spara lite krut till. I övrigt var det en väldigt spännande samling spel som visades upp, och det kommer att bli en härlig slutspurt på konsolgenerationen de kommande åren.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.