Förhandstest: Civilization VII
Redan under Summer Game Fest tidigare under sommaren avtäcktes planerna för en uppföljare i strategilångköraren Civilization. Under Gamescoms Opening Night Live fick vi dessutom reda på att Civilization VII kommer att släppas den 11 februari nästa år, och jag fick dessutom nöjet att kika närmare på det som en avslutning på första mässdagen.
Mötet började med en ganska matig presentation av utvecklarnas vision för spelet och även om den verkade vara riktad mot folk med många fler timmar i spelet än vad jag har fanns det ändå en del punkter som stack ut som intressanta förändringar.
Varje kampanj i Civilization VII kommer att utspela sig i tre olika tidsåldrar, men de kommer inte att motsvara de eror som tidigare spel har använt sig av. Under dessa tidsåldrar kommer din civilisation att utvecklas beroende på dina handlingar, vilket gör att du kommer att kunna plocka upp nya för- och nackdelar med tiden beroende på vilka beslut du tar för ditt rike. Den ledare du väljer är heller inte kopplad till specifika civilisationer längre, vilket gör att du kan skapa ännu fler variabler i dina genomspelningar.
Utvecklarna har även lagt fokus på att skapa pedagogiska verktyg för att introducera nya spelare på ett relativt smärtfritt vis. Det har länge varit något av en tröskel för min egen del, att grundmekaniker ofta får en vettig genomgång men att mer komplexa aspekter kanske hamnar i skymundan och kräver lite experimentering eller utforskande av tredjepartsguider.
Presentationen övergick sedan i en cirka 40 minuter lång spelsession, och det är förstås svårt att avgöra något alls efter den tidsperioden i ett så pass djuplodande spel när man får starta en ny kampanj från början. Jag upplevde dock att jag kände mig som hemma i flera av menyerna trots att jag inte har spelat föregångaren på väldigt länge, och det är ju något av ett konststycke med tanke på alla nyheter som utvecklarna har implementerat. Hur helheten sitter ihop är dock fortfarande oklart, men lanseringsdatumet 11 februari är inte så hemskt långt borta ändå, och då kan vi alla göra en djupdykning i hopp om att ta över världen.