Förhandstest: Tom Clancy’s The Division

I helgen samlades 6,4 miljoner spelare runt om i världen och deltog i betatestet av Tom Clancy’s The Division. Personligen har jag upplevt att spelet har flugit lite under radarn för mig sedan det utannonserades. Det jag har sett i bilder och filmklipp hittills har inte riktigt berättat för mig vad The Division är; är det ett mer militäriskt The Last of Us (9/10) eller ett Destiny (8/10) fast med berättelse?

Efter att vår chefredaktör deltagit i en veckas test av spelet, blev jag lite nyfiken på vad han tyckte – jag försökte luska ut vad det handlade om. Jag möttes jag av idel bortförklaringar, ”jag kan inte kommentera” och saker som inte fick talas om på grund av sekretessavtalet som var signerat. En sak som Johan berättade för mig var dock att han trodde att jag ”verkligen” skulle gilla upplevelsen.

Nu har jag dock kunnat uppleva världen som Ubisoft Massive har skapat och jag kan avslöja att Johan hade rätt – jag tyckte ”verkligen” om den!

Betaversionen av spelet startar med att min karaktär blir räddad från en säker död och transporterad till en del av Manhattan där det är meningen att han ska bygga upp ett högkvarter och trycka tillbaka hotet från ett virus. På marken slås jag omedelbart av hur äkta allt ser ut; människorna som vandrar omkring känns verkliga och designen av stadsmiljön träffar precis rätt för att snabbt lura mig att världen är på riktigt.

Johan hoppar in i spelet och stör verklighetsflykten med ett: ”Jag är här, bakom dig”. Vi går tillsammans mot det förfallna högkvarteret som nu ska bli mitt hem. Jag observerar en råtta som springer över gatan och kan inte låta bli utan att försöka skjuta den. 260 i skada delas ut av mitt maskingevär och råttan faller död till marken – jag sköt en gnagare! Redan nu börjar jag bli smått imponerad av detaljrikedomen.

Vem sköt råttan? VEM SKÖT RÅTTAN SA JAG!?

Vem sköt råttan? VEM SKÖT RÅTTAN SA JAG!?

Jag tyckte väldigt mycket om de olika högborgarna i Mad Max (8/10) och hur jag som spelare kunde uppgradera dem för att på så sätt åtnjuta en del förmåner. I The Division verkar väldigt mycket av den initiala berättelsen handla om återuppbyggandet av högkvarteret och när jag springer runt för att upptäcka alla avdelningar, blir jag glad men samtidigt lite rädd. Jag kan förlora mig långa stunder i att bygga upp hem och baser i spel; i Skyrim gick det åt många timmar att dekorera Proudspire Manor och även om det inte är riktigt samma sak här, kan jag garantera att jag kommer att trivas i min bas.

Varje högkvarter är i en separat instans, vilket innebär att även om jag är i samma spel som mina vänner, springer vi inte omkring i samma bas. Så fort jag går ut på gatan igen, öppnar dock online-världen upp sig och jag träffar Johan igen. Han står och stampar på gatan och verkar otålig att sticka ut på äventyr.

Här någonstans skulle jag vilja ha mitt lilla hus, kanske under bron?

Här någonstans skulle jag vilja ha mitt lilla hus, kanske under bron?

Vi spelar tillsammans igenom två uppdrag som är en del av huvudberättelsen och jag får återigen möjlighet att njuta av riktigt bra nivådesign och vackert trasiga miljöer. Vi möter två olika faktioner av fiender i våra äventyr; dels typer som ser ut som någon slags Hip Hop-gangsters men även The Cleaners som är ett underhållande motstånd. Håller vi oss på tryggt avstånd, kan vi skjuta hål på deras bränsletankar de bär på ryggen och sedan njuta av när de sprängs. Behållarna används dock för att se till att fiendernas eldkastare fungerar och jag får vid ett par tillfällen njuta av den upplevelsen också.

Alla vapen som jag har använt i betaversionen känns riktigt bra, likaså sikte och återkoppling när jag skjuter. Specialförmågorna som varje agent kan konfigurera, delas mellan medlemmarna i gruppen, något som utlovar intressant planering inför de tuffare uppdragen. Jag upplever att spelstilen är som en bra kombination av Uncharted-serien, lite av Destiny blandat med en gnutta The Last of Us.

Från det jag har sett av The Division, erkänner jag villigt att jag verkligen ser fram emot när spelet släpps i början av mars. Jag hann inte med att hoppa in i ”The Dark Zone”, vilket är läget där jag får möta andra spelare i strid men jag tar det som ett projekt i framtiden när jag kört klart hela kampanjen.

Var du en av de 6,4 miljoner spelarna i helgen, vad tyckte du isåfall om The Division?

2 kommentarer
  1. macke86
  2. Quint Quint

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.