PSbloggens årslista 2020: Årets överraskning

En av de mest angenäma känslorna du kan få som spelare är när dina förväntningar på ett spel överträffas så mycket att du får plocka upp hakan från golvet. Jag pratar förstås om spelmediets förmåga att överraska och förvåna.

Precis som tidigare år listar redaktionen sina största överraskningar som dykt upp under året som gått.

10. Genshin Impact (PS4)

Det måste vara en gammal drake eftersom det växer hår i öronen.

Fredrik:
Mycket kan sägas om lootbox-mekaniken i Genshin Impact, eller hur mycket inspiration som har lånats från Breath of the Wild. Detta till trots är det ett spel som är fullständigt vansinnigt välskapat. Ibland kan det kännas lite smådrygt att frestas att köpa ‘dragningar’ för att få nya karaktärer eller vapen, men det är aldrig ett krav för att komma vidare. Det utspelar sig i en stor, detaljerad och väldigt vacker värld och väldigt mycket tid har lagts på att skapa intressanta karaktärer och en helt okej handling. Det faktum att all dialog är bra röstskådespelad i ett spel som är “gratis” är väldigt imponerande.

9. Huntdown (PS4)

Flygande bilar? Då måste det föreställa år 2015 från Tillbaka till Framtiden.

Kristoffer:
Grym sidoskrollande action för två spelare, utmanande svårighetsgrad och fler hyllningar till 80-talets ikoniska actionfilmer än det går att räkna till. Helt underbart!

8. Immortals Fenyx Rising (PS4, PS5)

Flyg inte för nära solen om vingarna har samma egenskaper som andra från grekisk mytologi.

Jonny:
Att tolka grekiska myter med hjälp av humor var ett för mig nytt och spännande sätt att ta sig an öppna spelvärldar. Fenyx Rising var ett oväntat inslag bland årets spelutbud som fick mig att höja på ögonbrynen både en och två gånger.

7. Demon’s Souls (PS5)

En staty som verkar ha obegränsat med pilar är en elak fälla.

Jesper:
Jag tillhör den ringa skaran som aldrig spelade Demon’s Souls på PlayStation 3 (bortsett från en 20-30 minuter av frustration innan jag gav upp och aldrig mer försökte igen). Efter att ha spelat igenom alla senare spel från From Software såg jag den här gången fram emot ett nytt Souls-spel och hade aldrig kunnat föreställa mig vilket otroligt lyft det skulle vara att spela det i fantastiska miljöer och med 60 bildrutor per sekund.

6. Yakuza: Like a Dragon (PS4)

Inte direkt som en blixt från klar himmel.

Kim:
Min första bekantskap med serien och en positiv överraskning då jag älskar bra spelkaraktärer och välskriven handling som engagerar mig.

5. Dreams (PS4)

En veritabel sandlåda för blivande spelskapare.

Jonny:
Den svårbeskrivna spelskaparen Dreams innebar inte bara en möjlighet för spelare att förverkliga sina idéer, utan även att testa andras skapelser. På ett fantastiskt pedagogiskt sätt lärde jag mig att förstå spel på ett helt nytt sätt.

4. New Super Luckys Tale (PS4)

Äntligen får vi veta hur räven låter!

Jesper:
Jag har alltid varit svag för gulliga, tredimensionella plattformsspel och har under många år sökt efter utmanare till den lille tjocke rörmokaren. När jag fick recensionsexemplaret av New Super Luckys Tale tänkte jag på de senaste årens halvdana försök att hitta formen från guldåren, men var försiktigt optimistisk. Jag formligen golvades av det lysande förverkligandet av att balansera den gamla skolans plattformsspel och förnya genren.

3. Fairy Tail (PS4)

Undrar om Sockertoppen i Rio de Janeiro är en inspirationskälla?

Martin:
Av någon anledning, har aldrig den japanska spelstudion Gusts variant av japanska rollspel lyckats tala till mig speciellt väl. Jag har gett Atelier-serien otaliga försök i min strävan att gilla något men det var inte förrän jag fick tag i Fairy Tail (8/10) som det klickade. Ju längre jag fick följa Natsus strävan i att rädda världen, desto mer blev jag investerad i karaktärerna, världen och händelserna som utspelade sig i berättelsen. Det slutade med att jag efter att ha klarat spelet, började titta på anime-serien. Jag har planer på att återvända till äventyret under jullovet!

2. Final Fantasy VII Remake (PS4)

Clouds bordsskick kring skaldjur verkar behöva lite träning.

Johan:
Jag avundas inte pressen av att skapa en nyversion av ett av de mest älskade japanska rollspelen någonsin, och samtidigt ändra på grundläggande koncept från originalet. Detta tillsammans med en uppförsbacke i form av stökig utvecklingsperiod kunde väl bara resultera i katastrof? Men nej, det blev i slutänden en av de starkaste spelupplevelserna jag hade i år, och det blev mer en nytolkning av källmaterialet än en rak nyversion. Jag visste inte ens att det var detta jag ville ha, men det visste tydligen Square Enix. 

1. Astro’s Playroom (PS5)

Det blir en dag på stranden!

Fredrik:
Jag hade väldigt låga förväntningar på Astro’s Playroom, men det dröjde inte många sekunder innan det charmade mig fullt ut med alla sina små påskägg och dess nostalgiska nickningar till PlayStations historia. Jag dog nostalgidöden lite grann.

Kristoffer:
Att vad som marknadsförts som ett teknikdemo av handkontrollen Dualsense visade sig vara ett av de bästa plattformsspelen på åratal, klassar jag minst sagt som årets överraskning. Att det dessutom är gratis och förinstallerat på alla PS5-enheter gör ju inte saken sämre. Pluspoäng för all trevlig PlayStation-nostalgi!

Johan:
Ska jag vara helt ärlig hade jag inte så hemskt stora förväntningar på Astro’s Playroom när det annonserades att detta skulle levereras förinstallerat på alla PlayStation 5-enheter, och förväntade mig mest en demonstration av hårdvaran. Bakom detta fanns det dock ett kärleksbrev till alla PlayStation-fans. Detta charmiga och välgjorda plattformsspel går igenom PlayStation-konsolernas historia på bästa möjliga vis, och jag kunde inte sluta le under hela tiden. 

Vilken är din största överraskning under 2020?

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.