PSbloggens årslista 2015: Årets bästa nykomling
I vårt andra inlägg om årets spel, har turen kommit till den bästa nykomlingen. Reglerna hos oss i redaktionen är att spelen inte får vara nyutgåvor av tidigare spel och får inte vara fortsättning i en serie. Det ska vara något helt nytt spel för PlayStation konsoler; har det vandrat över från andra plattformar lever det alltså upp till kraven.
2015 hade en hel del fantastiskt bra verk både från stora och små utvecklare och vi har nu nöjet att presentera de nykomlingar vi verkligen uppskattade. Observera att samtliga på PSbloggen har missat att Bloodborne (10/10) faktiskt klassas som en nykomling. Det är förmodligen därför du inte finner detta inlägg besudlad med minnen från Yharnam!
Fredrik: Until Dawn
”Supermassive who?” sade många före spelsläppet av B-filmsskräckisen Until Dawn (9/10). Nu skulle jag tro att den brittiska utvecklaren Supermassive Games är lite mer välkända.
Krille: Life is Strange
Fotografen Max gripande berättelse kom som en blixt från klar himmel, och bevisar en gång för alla att spel kan vara hur fantastiska som helst helt utan att fokusera på action eller manliga huvudkaraktärer. Visst ingår naturkatastrofer, mystiska försvinnanden och en klockren tidsresemekanism i handlingen, men det är alltid relationen mellan Max, Chloe och de andra tjejerna i Twin Peaks-osande Arcadia Bay som står i fokus. Att det dessutom är maxat med skön humor mellan de dramatiska händelserna gör detta till ett av årets bästa spel.
Toby: King’s Quest
Jag hade svårt för Sierras spel på 90-talet, främst på grund av att man kunde dö så enkelt. Men nu är en av deras mest ikoniska serier tillbaka, och det känns ungefär som ett nytt och roligt spel från Telltale Games. Jag har precis börjat med det andra kapitlet, och jag ser verkligen fram emot att köra hela säsongen i takt med att avsnitten släpps under 2016.
David: Dying Light
Garanterat ett riktigt roligt spel, framförallt att spela med tre polare. Om du gillar zombier äger Dying Light marknaden med sin öppna värld i förstapersonsperspektiv där spelaren fritt kan hoppa mellan taken likt Assassin’s Creed-spelen. Riktigt kul!
Johan: Until Dawn
Until Dawn överraskade hela spelvärlden genom att erbjuda högkvalitativ underhållning, och verkade nästan till och med ta Sony lite grann på sängen. Supermassive Games lyckades åstadkomma en fantastisk tolkning av den typiska tonårsskräckisen och jag hoppas att de kommer att tackla fler skräckstereotyper i framtiden!
Andréas: Shovel Knight
Visserligen en sisådär 25 år för sent för att kunna ha en chans att lyckas knuffa ner seniorer som Sonic eller Mario från sina podier, men Yacht Club visade alla andra retroinspirerade utvecklare hur guldkornen från förr kan grävas fram utan att samtidigt glömma av att skapa något eget. Med Shovel Knight (9/10).
Martin: Mad Max
Jag vet inte hur många timmar jag har tillbringat i Australiens ödemark men uppenbarligen inte tillräckligt. Ständigt lockas jag av outforskade sanddyner, nya uppdrag eller uppgraderingar till min V8-ängel. Avalanche Studios har, i och med Mad Max (8/10), skapat ett mästerverk; det är ett faktum, knepig kamerastyrning eller inte!
Ökenorientering, tonårsskräck och zombieparkour imponerade på oss bland nykomlingarna. Vad fastnade du för?
Har inte börjat spela Mad max än och inte until dawn heller, men av de andra spelen ni nämner så var life is strange riktigt bra. Streckspelade det
I princip över en ledig helg. Dying light var också riktigt roligt, och mycket bättre än jag trodde det skulle vara. Kan verkligen rekommendera båda dem spelen!
Inte spelat någon av årets nykomlingar men äger de flesta av dem så ska förhoppningsvis spela dem så småningom, ska bara ta mig igenom lite annat först 🙂
Ahhh…du menar ”när det lugnar ned sig”? 😛
Exakt, spelutvecklarna borde ta det lite lugnt ett tag så jag hinner komma ikapp 🙂
Mad Max alltså det är så himla kul med det spela till och med på småtimmarna som jag igentligen ska spela steam spel. Det är på PC om någon undrar men Mad Max är till Playstation 4 tur att det är jul och nyår och man är Ledig från jobb som man spelar spel på.
Nu när det snö ute också jag sitter hemma och spelar. Jag sitter inne och spelar nu faktiskt. Jag köpte spelet på rea (Mad Max) och spelar det nu.
Har lyckats undvika att spela något av spelen redaktionen väljer. Årets nykomling under premisserna (1) utgivet 2015, (2) på någon Playstation-plattform, (3) inte är en återutgivning och (4) inte är en uppföljare så säger jag The Talos Principle här med (det var ju uttryckligen ok att välja spel som vandrat över från andra plattformar, även om TTP kom 2014 för Windows, OS X och Linux).
Jag hade ärligt talat problem att hitta nya IP som passade in. The Order kom ju i år och det var sjukt snyggt, men rätt långtråkigt. Måste nog ta en till på Until Dawn dock efter att ni skriver upp det. Har sneglat lite på Alien Isolation också under reorna, men det kom visst 2014.