Recension: Mia and the Dragon Princess [PS4, PS5]

Det var länge sedan jag satte tänderna i ett FMV-spel från Wales Interactive, men med Mia and the Dragon Princess är detta åtgärdat. Här får jag stifta bekantskap med Mia, som är bartender på en rejält gammal bar med anor långt bakåt i tiden. Det sägs att baren har kopplingar till två legendariska sjörövare vilka under en lång tid satt skräck i handelsresande till havs.

Mia är urless på sitt jobb och vill egentligen syssla med något mer äventyrligt än att servera öl till turistgrupper som vill besöka den legendomspunna baren och förhoppningsvis få några gratis glas grogg. När hon en dag får till uppgift att rensa en toalett, tar dock äventyret fart med besked.

Jaha, instängda i ett hemligt rum. Typiskt matinéupplägg!

Utanför baren stöter hon nämligen på en förvirrad kvinna som ser ut att hon kommer från en annan epok. Kvinnan kan inte prata engelska men verkar vara jagad, vilket leder till att Mia försöker hjälpa henne. Det visar sig senare att Marshanda, som kvinnan heter, också verkar ha anknytning till sjörövarna på något mystiskt sätt.

Handlingen i spelet är som hämtad ur en film från 90-talet med begränsad budget. Du vet, en sådan där film som gärna tog ut svängarna rejält när det kom till berättelsen och händelserna. Mia and the Dragon Princess är som en interaktiv version av den typen av filmer och levererar med samma träffsäkerhet dåliga skämt, smarta specialeffekter och ett bra kameraarbete för att ändå ge känslan av en storfilm.

Utvecklaren stoltserar med hela tio olika versioner av slut som man kan uppleva och där varje beslut som tas under spelets gång faktiskt spelar roll. Efter första genomspelningen har jag möjlighet att titta på en slags karta för att se hur jag kan gå tillväga för att se övriga slut. Eftersom min första genomspelning tog slut på en halvtimme och helt klart innebar ett dåligt slut, startar jag raskt en ny omgång. Men hjälp av händelsekartan, vet jag ungefär var jag ska justera mina val för att nå längre.

Valen som jag ställs inför är allt från banala svar på en fråga någon ställer, till avgörande beslut och dyker upp med jämna mellanrum. Självklart finns funktioner för att hoppa över redan upplevda händelser när jag spelar om.

Berättelsens händelseträd

Efter ett antal genomspelningar, och där jag fått se det verkliga slutet, känner jag mig faktiskt ganska mätt och belåten på titeln. Självklart lockar en enkel platinatrofé, men det är något i berättelsen som gör att jag känner att det räcker. Jag kan inte sätta fingret på om det är känslan av matinéfilm eller att berättelsen inte griper tag i mig tillräckligt, men jag känner ändå att jag har upplevt tillräckligt för att vara nöjd.

Mia and the Dragon Princess är såklart ett måste för dig som inte kan få nog av FMV-spel. Men om du precis påbörjat ditt utforskande av genren, finns många bättre alternativ som tillexempel I Saw Black Clouds (9/10) eller The Complex (9/10).