Recension: Like a Dragon: Ishin! [PS4, PS5]

Jag anlände ganska sent i Yakuza-serien, och egentligen bara av en tillfällighet när jag tog mig an att recensera Yakuza 0 (8/10). Jag blev omedelbart förälskad i karaktärerna och attityden och sträckspelade igenom i princip hela serien efter jag blev klar med recensionen.

Det fanns dock ett par sidospår i form av Yakuza: Kenzan och Yakuza: Ishin! som gäckade mig, eftersom de aldrig lokaliserades här i väst. Detta har det nu blivit ändring på när Like a Dragon: Ishin! slutligen har anlänt.

Till skillnad från spelen i huvudserien utspelar sig Like a Dragon: Ishin! under 1860-talet, och även om karaktärerna inte är samma som vi är vana vid kommer du att känna igen både skådisar och karaktärers utseenden. Istället för intriger i den kriminella undervärlden är det istället ett samurajepos som väntar dig, och det är precis lika spännande som det låter.

Huvudpersonen Sakamoto Ryoma återvänder till sin hemstad Tosa efter ett års frånvaro där han studerade svärdtekniker i Edo. Det är dock inte en munter upplevelse han möts av, då det lokala styret har blivit korrupt och klassklyftorna har blivit milsvida. Det dröjer inte många minuter innan Ryoma hamnar i hetluften och involveras i en motståndsrörelse för att avsätta de korrupta ledarna. Inte helt otippat går planerna i kras när motståndsrörelsens ledare dödas av en lönnmördare, och Ryoma utpekas som den skyldige. Detta tvingar honom att gå i exil i hopp om att finna den riktiga mördaren och utdela hämnd medelst katana-hugg.

Den klassiska Don Quijote-butiken gör en välkommen comeback.

Rent spelmekaniskt är det inte mycket som skiljer sig från andra Yakuza-spel, men själva omgivningen är så väldigt annorlunda jämfört med de bekanta kvarteren i Kamurocho. Detta skapar en fräschhet i upplevelsen och det är kul att springa runt och utforska alla skrymslen och vrår i staden Kyo. Här finner du allt från skumma barer till de obligatoriska karaokeklubbarna som hjälper dig att fördriva tiden mellan de hämndlystna huvuduppdragen. En hel uppsjö av mer eller mindre bisarra människor väntar dessutom på dig vid varje gatuhörn för att blanda in dig i deras vardagsproblem, och jag skulle inte vilja ha det på något annat vis.

Striderna är av det typiska action-fokuserade slaget, till skillnad från den turordningsbaserade varianten som utvecklarna använde sig av i Yakuza: Like a Dragon (9/10).De fyra olika stridsformerna bjuder på en bra variation, men jag fastnade verkligen för Wild Dancer-stilen som kombinerar snabba svärdshugg, smidiga undanmanövrar och en revolver som grädde på moset. Det finns dock ett användningsområde för samtliga stilar, och du kan därför köra efter vad du själv tycker fungerar för din spelstil. Du kan även ytterligare skräddarsy färdigheterna med hjälp av rekrytering av besegrade fiender. Dessa ger dig kompletterande specialförmågor som exempelvis kan dela ut rejäla mängder skada mot fiender eller hela dig när hälsan tryter.

Jag vet inte om det är roligare med eller utan kontext.

En gemensam sak för i princip alla spel i serien är att det finns en sidoaktivitet som fullständigt tar över ditt liv. I Yakuza 0 var det fastighetsminispelet som slukade mina speltimmar, och i Ishin heter detta tidshål lantbruk och handel. Efter några kapitel i spelet låser du upp en liten gård där du kan odla grönsaker som du sedan kan använda för matlagning eller som en inkomstkälla. Det finns nämligen många i Kyo som vill köpa dina råvaror, och det finns förstås plats för mycket pengar i fickorna. Gården kan sedan uppgraderas med större odlingsyta, kortare tillväxtperiod och dylikt för att hjälpa dig att maximera inkomsterna. Det är väldigt avkopplande och jag hamnade snabbt i ”jag ska bara odla en omgång gurkor till…”.

Jag har längtat i flera år efter att få chansen att spela Like a Dragon: Ishin!, och nu när möjligheten är här är jag mer än nöjd med i princip varje enskild punkt i spelet. Det finns en del skavanker på den tekniska fronten med karaktärer som faller genom marken, konstiga övergångar vid laddningstider och bitvis även prestandaproblem.

Det kan dock inte förstöra den härliga stämning som detta matiga samurajäventyr bjuder på. Den politiska intrigen med ett potentiellt inbördeskrig bubblande i bakgrunden, samtidigt som västerländska makter cirklar hungrigt runt landet är det perfekta fundamentet för att förstärka denna hämnddrivna berättelse. Ryu Ga Gotoku Studio går från klarhet till klarhet och levererar kort och gott ett spel av yppersta klass.