Recension: Hitman – Intro Pack [PS4]

Det har gått över 15 år sedan Agent 47 först såg dagens ljus i Hitman: Codename 47, och spelserien har sedan dess byggt vidare på ett stabilt fundament av intressanta och kreativa scenarier. Redan från första spelet bjöds spelaren på flertalet alternativ att ta sig an målen som hade oturen att hamna i vår protagonists sikte, och det fanns alltid en möjlighet att experimentera med spelvärlden och karaktärerna.

I takt med den tekniska utvecklingen har komplexiteten av både nivåer och scenarier ökat, och nu är varje uppdrag i princip en egen liten sandlåda, fylld av möjligheter. Detta har dock även påverkat utvecklingen av spelet, vilket har förvandlats från ett traditionellt fullprisspel till en episodisk lösning där IO Interactive kommer att pytsa ut innehållet under årets gång.

I detta intropaket får du ta del av de två prologuppdragen som fanns med i betaversionen, samt ett mer omfattande kontrakt vilket utspelar sig på en modevisning i Paris. Varje uppdrag har förutom det huvudsakliga kontraktet dessutom en rad olika delmål att uppnå. Dessa kan vara att utföra morden på specifika sätt eller att hitta alternativa möjligheter att infiltrera en byggnad, och de är avsedda att förlänga spelupplevelsen samt skapa variation.

Agent 47 fick dåligt med sömn på flyget till Paris.

Trots dessa utmaningar är innehållet ganska sparsamt eftersom mångfalden bygger på att du vill spela samma uppdrag om och om igen. Du kan låsa upp nya startpunkter som ger annorlunda förutsättningar för hur du når dina mål, och även nya vapen vilka kan smugglas in till strategiskt placerade positioner. I grund och botten är du dock ute efter att uppnå samma slutmål.

Jämfört med den stängda betan har utvecklarna gjort ett väldigt bra jobb med att optimera prestandan. Det finns fortfarande några djupdykningar i bildfrekvensen här och var, men inte alls i den utsträckning som betan led av. De har till och med lagt in möjligheten att låsa maximala bilduppdateringen till 30 bildrutor per sekund om du tycker att den variabla uppdateringen svajar lite för mycket.

Miljöerna är en av de stora höjdpunkterna i spelet, och det gäller i synnerhet Paris-nivån som är väldigt omfattande i storlek och har många rörliga delar att interagera med. Du kan bland annat söka upp centrala karaktärer i scenariot och stjäla deras kläder för att ta deras roll, eller kanske rigga upp en ”olycka” som ser till att ta hand om ditt mål utan att du smutsar ner dina händer alltför mycket.

Detta flygplan spelar huvudrollen i en av de bästa sekvenserna i spelet.

I vanlig ordning finns det begränsningar för vilka områden du kan röra dig i utan att bli påkommen, och dessa påverkas av vilka kläder du har på dig. Du kan dock inte alltid känna dig lugn när du har en förklädnad på dig eftersom det oftast finns folk som kan känna igen dig om du råkar gå för nära dem. Detta skapar intressanta och kluriga situationer som behöver lösas för att du ska kunna utföra dina kontrakt.

Precis som i Hitman: Absolution går det att skapa egna kontrakt i de befintliga miljöerna och bestämma kriterier som måste följas, och dessa går att delas online. Det skapar lite mervärde om du är ute efter att utforska sandlådorna till max. Escalation är ett nytt läge som börjar med att ge spelaren ett enkelt mål, som sedan stegrar i utmaning genom att hänga på ytterligare kriterier som måste uppnås för att uppdraget ska lyckas. Det är utan tvekan den trevligaste nyheten när det kommer till spellägen, och har potential att utvecklas när mer innehåll släpps.

Spelet är i dagsläget något som gör mig lite kluven. Det som finns i intropaketet är absolut kul att spela, men som jag nämnde tidigare är det ganska tunt på innehållsfronten, i synnerhet om du mest spelar för att få uppleva berättelsen. Om du inte är en spelare som lever för att låsa upp 100 procent av innehållet är det nog bättre att avvakta tills hela spelet är släppt.