Förhandstest: Hitman [PS4]

Den danskutvecklade Hitman-serien har många välgjorda spel på meritlistan och få andra smygspel erbjuder samma nivå av öppenhet när det gäller att ta sig an Agent 47:s uppgifter. Varje nivå har en hel rad olika rörliga delar som du kan påverka genom tajming och kreativitet, något som har ökat i komplexitet för varje ny del i spelserien.

En av de största nyheterna i 2012 års Hitman: Absolution var att nivåerna var skapade som omfattande sandlådor med fler karaktärer med aktiv artificiell intelligens än vad de tidigare hade kunnat hantera. Detta koncept har nu expanderats ytterligare i Hitman för att erbjuda så många sätt som möjligt att avklara uppdragen.

Under helgen som passerade höll Square Enix en stängd betatest för de fans som har förhandsbokat spelet, men jag fick dessutom en kod från utgivaren för att kunna kika närmare på spelet som släpps om knappt en månad.

Testversionen innehöll två stycken prologuppdrag som fokuserar på återskapningar av ett par av Agent 47:s första kontrakt. Den första utmaningen visar bitar av den ökade satsningen på stora folkmassor, och detta fungerar på gott och ont. Det finns gott om folk på fartyget som uppdraget utspelar sig på och det känns som en livlig fest, men prestandan blir väldigt lidande i nästan varje område.

Bildfrekvensen är olåst och därför blir det vilda svängningar i upplevelsen när den ena stunden kan ligga på 60 bildrutor per sekund och nästa stund rasa ner mot 20-sträcket istället. Det går förstås att argumentera att det är ofärdig kod, men med en knapp månad kvar till lansering är det oroväckande för hur den slutgiltiga produkten kommer att prestera. Det andra uppdraget i demon fungerar dock betydligt bättre både på prestandaplanet och när det gäller nivådesignen.

Spelet kommer ju som bekant att släppas episodiskt efter en längre försening och omstrukturering av produkten. Exakt hur mycket som kommer att pytsas ut åt gången är oklart, men det står åtminstone klart från demouppdragen att det kommer att erbjudas en hel del omspelningsvärde för perfektionisten. Alla uppdrag har unika utmaningar kopplade till sig, och det gäller i synnerhet flertalet olika sätt att utföra morden på. Det uppmuntrar utforskning av miljöerna och experimentering med tillgängliga spelmekaniker.

Trots prestandaproblem lämnade jag betatesten med ett positivt intryck. Spelet har fångat den där viktiga belöningskänslan när saker och ting klaffar precis som du har planerat, och det är trots allt den viktigaste delen av upplevelsen. Den 11 mars kommer den första episoden att släppas, och då kommer vi att få en bättre bild av vad IO Interactive har planerat.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.