Recension: FutureGrind [PS4]

FutureGrind är ett stuntracingspel med plattformselement som jag skulle vilja beskriva som en blandning av Runner- och Trials-serierna. Du styr ett futuristiskt fordon som närmast kan beskrivas som en roterande motorcykel där hjulen antingen kan rulla ovanpå räcken eller hänga under dem.

Dessa räcken har olika färger och de måste matcha hjulen på din cykel annars exploderar ekipaget. Öppnar spelet en grind mot framtiden eller vill jag mota Olle i grind?

Det ser ut som ett stödhjul, men ökar svårighetsgraden snarare att stödja dig.

Några banor in i karriärsläget stegrar svårighetsgraden då du låser upp asymmetriska cyklar där ena hjulet påminner om ett stödhjul och där tyngdpunkten inte sitter i mitten. När du låser upp en ny bana handlar det första uppdraget om att ta dig över mållinjen. De efterföljande målen består ofta i att nå en viss poängmultiplikator eller att utföra ett klurigt trick.

Förutom att balansera ditt fordon, måste du också hålla dig kvar på banorna och till din hjälp har du redan från början ett dubbelhopp. Jag förvånas över hur lätt cykeln känns och jag når oväntade höjder när jag hoppar. Även vid hoppen måste du ha koll på rotationen, då fordonskroppen kan gå igenom rälsen medan minsta beröring från det felaktiga hjulet leder till en miss. Känner du att det barkar åt skogen går det föredömligt snabbt att återställa banan med ett knapptryck och försöka igen. 

Berättelsen förmedlas mestadels genom meddelanden från konkurrerande sponsorer.

Presentationen håller hög nivå och den minimalistiska grafiken spär på framtidskänslan. Den dunkande elektroniska dansmusiken passar väldigt bra och ger bitvis lite WipeOut-vibbar. Det finns ett omfattande avsnitt i inställningarna för färgblinda där du kan anpassa färgerna efter vilka du kan skilja bäst på.

Berättelsen känns till en början som en ursäkt för att låsa upp nya fordon och banor, men bjuder faktiskt på en del överraskningar som motiverar dess existens. Jag hade när allt kommer till kritan uppskattat om berättelsen hade fått ta ännu mer plats och bjudit både på mer information och kanske haft några ytterligare spelmoment.

Om någon bad mig visualisera en vertikal motorcykel skulle den här bågen komma ganska nära.

Om du gillar att tävla på highscorelistor, kan det stärka attraktionsfaktorn för dig, då banorna är korta och det går snabbt att återställa vid misstag. Det finns både en global lista och en där du kan jämföra din poäng med personer på din vänlista.

Tyvärr håller FutureGrind bara för korta sessioner och jag tröttnar ganska snabbt efter ett par banor. Trots att jag vill gilla det blir den bestående känslan att detta lika gärna hade kunnat vara ett mobilspel.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.