Recension: Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream [PS4]

Efter många timmar tillsammans med alkemisten Ryza i Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy (10/10), såg jag fram emot att sätta tänderna i ett nytt Atelier-spel. De kommer ju liksom titt som tätt med nya hjältar i nya världar och med lite annorlunda upplägg jämfört med tidigare titlar.

Atelier Sophie 2 är uppföljaren till Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book (8/10), vilket redan har sex år på nacken men som jag inte har hunnit spela ännu. Men precis som Jesper skrev i sin recension, krävs det sällan att man har följt serien. Detta stämmer även med The Alchemist of the Mysterious Dream, där jag efter en snabb tillbakablick landar i en helt ny värld.

Självklart finns det mängder av material att samla i de vackra miljöerna

Sophie vaknar upp i världen Erde Wiege, en riktigt märklig värld där drömmar tydligen blir sanning och där tiden verkar instabil. Det tar ett bra tag innan jag förstår konceptet i berättelsen, men tydligheten i berättelseuppdragen hjälper mig framåt med enkelhet.

Det blir ett trevligt äventyr, där Sophie måste uppfylla sina egna drömmars mål för att kunna återvända till sin normala tillvaro igen. Och på vägen dit blir det givetvis en hel del alkemiexperiment, materialsamlande och strider.

Efter en timmes handhållande och guidning i spelsystemen släpps jag någorlunda fri att utforska den vackra, ljus och skimrande världen. Jag känner omedelbart igen den där sköna känslan från tidigare Atelier-spel där jag samlar på mig mängder av resurser, utforskar närområden och slåss mot mindre fiender. Jag gillar det på en gång.

Ju längre in i berättelsen jag kommer, desto mer indragen blir jag i berättelsen och jag upplever att det finns en väl avvägd balans mellan striderna, alkemiexperimenten och drivet i historien. Jag har visserligen många timmar kvar innan jag är färdig med Atelier Sophie 2, men det är väldigt tydligt att jag kommer att fortsätta att trivas här.

Stridsmekaniken skiljer sig något från den jag är van vid. Det har implementerats ett försvarssystem där karaktärer längre bak i uppställningen hoppar fram och försvarar frontlinjen vid attack. Till en början känns detta koncept aningen udda, men när jag har börjat lära känna karaktärerna och deras förmågor, blir det istället väldigt intressant rent strategiskt.

Alkemisystemet kräver en del övning innan jag känner mig hemma i det

Alkemisystemet är också ändrat och är helt annorlunda från tidigare titlar. Här bygger det nu på att placera bubblor i ett Tetris-liknande system och där jag får högre värden på föremålen när jag finner rätt kombinationer i de olika komponenterna. Det är svårt att beskriva i text, men tillvägagångssättet erbjuder ett annat djup i uppsättningarna och utmanar mig på ett helt nytt sätt.

Nya eller bättre recept låser jag till skillnad från Atelier Ryza 2 inte upp i alkemiläget utan behöver utföra sidouppdrag eller hitta på andra ställen i världen. Detta känna mer logiskt och öppnar upp för att renodla systemet i alkemi.

Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream är på samma gång liknande alla andra spel i serien, samtidigt som det andas nytänk inom de ganska strama ramarna som erbjuds. Nivåerna som jag färdas igenom är smart uppbyggda och lockar till utforskande och när jag får förmågan att ändra nivåerna med hjälp av olika väder, öppnas ytterligare delar som inte kunde nås tidigare, varför jag ofta finner mig återvända till redan utforskade ställen för att se vad det finns för nytt när det till exempel regnar.

Sammanfattningsvis har den här titeln det mesta som behövs för att få en JRPG-fantast att fastna i många timmar framför skärmen. En solklar rekommendation från en relativt nybliven Atelier-fantast!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.