Recension: Hyperdimension Neptunia Re;Birth2: Sisters Generation [Vita]

Hyperdimension Neptunia-spelen är långt ifrån någon nyhet för den som är intresserade av japanska rollspel. Men även om jag har tagit på mig rollen som ”Otaku” på vår blogg, har jag aldrig spelat något av de riktiga äventyren i serien. Min första bekantskap med universat var Hyperdimension Neptunia: Producing Perfection (3/10), som tyvärr blev en ganska tråkig introduktion till världen Gamindustri. Nu har jag äntligen fått chansen att uppleva en normal installation av serien.
Berättelsen startar med en situation som är hopplös där de mäktiga gudinnorna (CPU) har blivit tillfångatagna och fängslade av den onde Arfoire. Jag ikläder mig rollen av Nepgear och bestämmer mig för att frita min storasyster Neptune och de tre andra gudinnorna. Än så länge är Nepgear inte utexamnierad CPU utan kandiderar fortfarande till posten och är därför naturligtvis lite yngre, lite gulligare  och lite mer naivt osäker som karaktär.

Oj, det där var en stor best. Compa, du hjälper oss med sprutan om vi får ont va?

Äventyret startar och det står redan från början klart att det här inte är en enkel uppgift för en ensam CPU-kandidat. Striderna är till en början utmattande men för varje ytterligare kandidat som ansluter sig till gruppen blir livet enklare och spelet roligare. Det läggs stor tyngd i kombinationsattacker där olika fiender är känsliga mot olika slags attacker. Då och då har karaktärerna även möjlighet att transformera sig till jättestora robotliknande varelser med gigantiska vapen – japanskt så det förslår!

Utvecklaren Compile Heart har länge finslipat formeln och ramverket för hur de ska göra lyckade och inspirerande rollspel, de är dessutom inte blyga med att återvända moduler från tidigare spel. Det finns väldigt många likheter med exempelvis Fairy Fencer F (8/10) när det gäller navigering i världen men framför allt i stridssystemet, något som gör att jag omedelbart känner mig hemma. Compile Heart serverar ett spelsystem som är enkelt att komma igång med och tar lång tid att bemästra.

Om du är en spelare som gillar recept eller att skapa speciell utrustning finns det här ett djupt hav av olika saker som kan kombineras för att skapa ny utrustning eller nya förutsättningar. Den trevligaste är förmågan att helt ändra karaktär på ett område, vilket innebär att det enkelt går att höja eller sänka svårighetsnivån på fienderna. Behöver du nya skatter eller råvaror går det också att ändra genom några enkla knapptryckningar. Liksom de flesta spel i genren blandas uppdrag som för berättelsen vidare friskt med vardagliga uppdrag som att ha död på ett visst antal fiender eller hämta örter. Här lyser möjligheten att förändra världen klart eftersom det i vissa fall är svårt att hitta en del råvaror eller fiender som ska nedgöras.

Istället för att lansera en mobilapp till spelet bidrar utvecklaren Felistella med sin maskot Stella i ett alternativt spelläge. Jag kan med jämna mellanrum skicka ut den lilla maskoten att utforska grottor på egen hand där hon kan hitta nyttiga föremål som huvudkaraktärerna kan använda. Uppdragen varierar i längd och svårighetsgrad och det gäller att utrusta Stella ordentligt för att hon ska klara de långa nivåerna och ta hem bra skatter.

Äckligt! Vi är fångade av sladdar och tentakler. Ja just det, det är ett JRPG...

Äckligt! Vi är fångade av sladdar och tentakler. Ja just det, det är ett JRPG…

Hyperdimension Neptunia Re;Birth2: Sisters Generation är en omarbetad version av Hyperdimension Neptunia Mk 2, vilket släpptes 2012 till PlayStation 3 i Europa. När jag jämför bilder på spelen är det uppenbart att årets version är betydligt vackrare och skarpare. En stor nyhet är tydligen att karaktärerna kan hoppa – det ni!

Jag har inte hunnit spela igenom hela spelet ännu men vet efter ett tjugotal timmar ändå att Hyperdimension Neptunia Re;Birth2: Sisters Generation är ett riktigt bra spel där många av de saker jag uppskattar i ett japanskt rollspel återfinns. Stridssystemet är djupt och bjuder på väldigt många alternativ för den luttrade spelaren, likaså är variationsmöjligheterna stora när det kommer till anpassning av världen och karaktärerna. Berättelsen är som väntat ganska flamsig men förvånar titt som tätt med intelligenta tolkningar av nutidens verklighet, väl förklädd i Gamindustris knepiga utstyrsel.