Recension: Fairy Fencer F: Advent Dark Force [PS4]

När jag startade min karriär som konnässör och gourmand (gourmet?) av japansk spelmedia här på bloggen, var en av mina första kärlekshistorier i rollspelsgenren skapad av utvecklaren Compile Heart. Det var till och med innan jag trillade ned i hålet fyllt av hyperdimensioner av olika slag. Spelet jag tänker på är Fairy Fencer F (8/10), och det var en upplevelse jag sent kommer att glömma eftersom den verkligen återuppväckte min kärlek för japanska rollspel.

Jag har alltid talat mig varm för spelet, även om jag fortfarande inte på långa vägar gjort klart allt det som jag egentligen skulle vilja utföra i spelvärlden. Tack och lov, släpps nu en uppgraderad och expanderad version av verket, nu kallat Fairy Fencer F: Advent Dark Force. PlayStation 4-ägare har med andra ord äntligen möjligheten att uppleva en av Compile Hearts starkaste titlar!

Fortsätt läsa Recension: Fairy Fencer F: Advent Dark Force [PS4] »

Recension: Song of the Deep [PS4]

Ända sedan jag såg den första trailern för Song of the Deep var jag förälskad i konceptet. Det är ett sidoscrollande actionäventyr i undervattensmiljö utvecklat av Insomniac Games, en av mina favoritstudior.

Det blir omöjligt att inte jämföra det med Ori and the Blind Forest från förra året, då båda spelen bjuder på en rik atmosfär, vemodig stämning, liknande spelsystem och ett ambient ljudspår som tillför mystik och känsla och skulle platsa i en undervattensdokumentär från BBC.

Fortsätt läsa Recension: Song of the Deep [PS4] »

Recension: Adr1ft [PS4]

Väldigt få upplevelser är lika spännande och samtidigt skräckinjagande som utforskning av yttre rymden, vilket vi fick se ett bra exempel på i filmen Gravity. Den vidöppna miljön, blandat med klaustrofobin som uppstår av att vara beroende av en fast syrekälla skapar en intressant dynamik där oddsen är svåröverkomliga om minsta lilla sak går fel.

Detta är också upplägget i Adr1ft där du iklär dig rollen som astronauten Alex Oshima som befinner sig ombord på en rymdstation där det pågår forskning om att skapa syrekällor i miljöer utan det grundämnet. När berättelsen börjar är det tydligt att något har gått snett, eftersom hela stationen är demolerad och du behöver aktivera nödkapseln för att ta dig hem till Jorden.

Fortsätt läsa Recension: Adr1ft [PS4] »

Veckans spelsläpp [Vecka 29 2016]

Lugnet ligger kvar över de fysiska lanseringarna nu, precis som det brukar göra under sommaren i spelbranschen, och denna vecka har vi enbart ett släpp att se fram emot i butikshyllorna. Det är ett samlingspaket som innehåller Air Conflicts: Vietnam och Air Conflicts: Pacific Carriers, som i ärlighetens namn är delar av en serie jag inte är riktigt familjär med.

Att kalla det flygsimulatorer är kanske lite att ta i, då flygplanen hanterar mer åt Ace Combat-hållet än en mer renodlad simulator. Är du sugen på att skjuta ner flygplan och bomba militärmål utan att behöva bry dig alltför mycket om de komplexa detaljerna kan det med andra ord vara något att kika närmare på.

Fortsätt läsa Veckans spelsläpp [Vecka 29 2016] »

Vad spelar du i helgen? [Vecka 28 2016]

Ännu en vecka är till ända och för min del innebär det en hel del ångest eftersom söndagen är den sista dagen på min semester. Anledningen till den korta ledigheten i sommaren, stavas Japan och därför blandar jag ångest med längtan inför oktober i mina känslor.

Det börjar sina lite grann i spelsläppen och recensionsfloderna, och det tackar vi för eftersom det tornar upp sig en rätt bra spelhöst också. Jag och Johan har skämtsamt börjat prata om att spela klart Persona 4 Golden, och kanske skriva om det. Såvitt vi vet, är vi de enda här på bloggen som ännu inte spelat igenom det påstådda mästerverket. Vill ni läsa om våra äventyr med Rise, Kanji och Yosuke är det bara att kommentera nedan.

Nu ska vi se vad som spelas i vårt varma, vackra Sverige!

Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 28 2016] »

Recension: Zero Time Dilemma [Vita]

Det finns en spelserie som har fått mig att klia mig huvudet, svära, skrika obsceniteter mot min bärbara spelkonsol och tro att jag börjat bli galen. Allt började en gång i tiden med Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors (9/9/9). Zero Escape heter den, och den avslutande delen, Zero Time Dilemma, är här nu.

Fortsätt läsa Recension: Zero Time Dilemma [Vita] »

Activision visar upp nyversionen av Modern Warfare

När Activision tillkännagav att en uppsnyggad version av det numera klassiska Call of Duty 4: Modern Warfare skulle släppas i samband med Call of Duty: Infinite Warfare var det många som jublade. När det sedan klargjordes att du inte kommer att köpa det separat, utan att det inkluderas i specialutgåvorna av årets upplaga i serien var mottagandet lite mer ljummet.

Det kommer förstås med högsta sannolikhet att vara en tidsfråga innan du kommer att köpa spelet fristående på PlayStation Store, men som med alla godsaker är vi ju programmerade att vilja ha dem nu!

Fortsätt läsa Activision visar upp nyversionen av Modern Warfare »

Chefredaktörens utmaning [Vecka 28]

Efter ett par veckor där jag inte har lyckats kryssa av några titlar på utmaningslistan kan jag med glädje meddela att jag har lyckats bryta trenden denna vecka. Inte nog med att jag har lyckats klara två spel, jag har dessutom inkasserat min 49:e platinumtrofé.

Jag har även börjat dyka ner i ett djupt Persona 4-hål eftersom jag har börjat om från början i Persona 4 Golden. Min gamla sparfil var obrukbar eftersom jag lyckades komma fram till en boss där jag var markant underlevlad, och jag hade heller inte tillräckligt med tid att åtgärda det innan deadlinen i spelet. Sedan lyckades jag impulsköpa Persona 4: Dancing All Night (8/10)Big in Japan-rean till Martins stora förtjusning.

Fortsätt läsa Chefredaktörens utmaning [Vecka 28] »

Sony håller ingen presskonferens på Gamescom

En månad har passerat sedan den stora nyhetsurladdningen på E3-mässan, och det är nu ganska exakt en månad kvar till att Gamescom drar igång. I likhet med förra året blir det dock inte någon presskonferens under den tyska spelmässan, vilket förstås är lite tråkigt. Detta väcker ju då ännu en gång frågor om Sonys lanseringsplaner för PlayStation Neo, eftersom det börjar bli ont om tillfällen att visa upp hårdvaran i år.

Det följer dock mina spekulationer om att Neo inte är aktuell för släpp denna höst för att inte stjäla rampljuset från PlayStation VR.

Fortsätt läsa Sony håller ingen presskonferens på Gamescom »

Köptips från nya PlayStation Store-rean

Sony har varit väldigt aktiva på rea-fronten den senaste tiden och har faktiskt erbjudit en hel del prisvärda kap. Jag har redan tipsat om några spel du inte får missa på Japan-kampanjen som fortfarande pågår, men nu har ytterligare en kampanj kört igång med nya fynd.

Temat för denna kampanj är spel som endast har släppts i digital form, och det finns ett riktigt trevligt utbud av toppspel där flera har släppts under första halvan av året.

Fortsätt läsa Köptips från nya PlayStation Store-rean »