Gillar du japanska grottkrypare eller är du nyfiken på dem men vet inte var du ska börja? I så fall är MeiQ: Labyrinth of Death definitivt ett spel för dig, för genren har aldrig varit så lättillgänglig som här.
Solen har slocknat och världen dras med evig natt. Samma sak hände för några hundra år sedan, men då byggde en magiker ett urverk och drog upp världen så den fungerade igen. Nu är det dags att hitta nyckeln och dra upp världen igen, och för detta uppdrag har fem kvinnliga magiker och deras robotväktare tillkallats. Magikerna tillhör varsitt element från jord, eld, vatten, trä och metall.
Fortsätt läsa Recension: MeiQ: Labyrinth of Death [Vita] »
För många, många år sedan påbörjades utvecklingen av spelet som jag, och flera andra, trodde skulle bli PlayStation 3-generationens bästa titel. Jag talar förstås om Japan Studios evighetsprojekt The Last Guardian, som vi under E3-mässan äntligen fick ett lanseringsdatum för cirka tio år efter ursprungliga uppvisningen. Nu visar det sig dock att spelet kommer att missa den planerade oktoberlanseringen eftersom utvecklarna behöver lite extra tid för att bli klara med slutpoleringen.
Fortsätt läsa The Last Guardian försenas ännu en gång »
Monster Hunter-serien är en nästan gränslöst populär spelserie i Japan, som jag aldrig riktigt har lyckats fastna vid. Jag gillar till viss del den utmanande stridmekaniken, men det finns lite för många system och undersystem att hålla reda på, vilket gör att jag ganska snabbt tappar intresset.
Det är även anledningen till att jag har undvikit God Eater-serien fram tills nu, men det visar sig att förutfattade meningar inte är de mest informerade åsikterna man kan ha.
Fortsätt läsa Recension: God Eater 2: Rage Burst [PS4] »
Nu är det officiellt slut på de lugna sommardagarna, spelhösten är här. Det är en riktig mastodontvecka vi har framför oss när det kommer till spelsläppen, och det är med skräckblandad förtjusning vi på redaktionen tar oss an många av lanseringarna för att kunna erbjuda dig så många recensioner som möjligt. Imorgon tillkommer dessutom en hel del digitala titlar som inte får missas.
Säga vad man vill om nyversioner av spel, men veckans höjdpunkt är ju tveklöst BioShock: The Collection. Både BioShock och BioShock Infinite tillhör några av de absolut bästa upplevelserna som erbjöds under förra konsolgenerationen, och jag kommer med glädje att återvända till både Rapture och Columbia. BioShock 2 är det svagare kortet i samlingen, men är absolut värt en genomspelning det också.
Om du ännu inte har slagit till på en PlayStation 4 och inte riktigt känner dig redo för en PlayStation 4 Pro, kan du dessutom införskaffa en PS4 Slim. Denna nya konsolmodell kommer att släppas på fredag.
Fortsätt läsa Veckans spelsläpp [Vecka 37 2016] »
Den här hösten ter sig skoningslös både när det gäller spel och arbete. För egen del är jag förvånad att jag överlevt veckan där kalenderns dubbelbokningar har avlösts av trippelbokningar. Rent ekonomiskt ser det också bistert ut i höst, speciellt efter nyheterna som visades på PlayStation Meeting i onsdags.
PlayStation 4 Pro är vansinnigt tilltalande, men personligen måste jag hoppa över enheten, åtminstone till nästa år. PlayStation VR och den kommande resan till Japan sätter stopp för eventuella utsvävningar i konsolhimlen. För att ytterligare sätta press på ekonomin, har Sony välsignat oss med ytterligare en rea som är väldigt svår att undvika.
Som PlayStation-ägare översköljs vi av typiska I-landsproblem och för att spä på den känslan, tänkte vi höra efter hur helgplanerna ser ut.
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 36 2016] »
I maj 2015 berättade Castlevania-seriens skapare Koji Igarashi att han tänker påbörja med Bloodstained: Ritual Of The Night, ett nytt spel i stil med Konamis legendariska äventyrsserie och med en kvinna i huvudrollen.
Producenten startade en kampanj på Kickstarter och under en månad lyckades imponerande 5.5 miljoner dollar samlas in till denna inofficiella uppföljare. Metal Gear Solid-ikonen David Hayter och Alucards röstskådespelare Robbie Belgrade, lånar ut sina välbekanta röster till ett par karaktärer.
Fortsätt läsa Bloodstained blir försenat till 2018 »
Med lanseringen av den nyligen offentliggjorda PlayStation 4 Pro är det inte bara uppgraderad grafik som kommer att glädja oss, utan Sony kommer även att använda den extra prestandan för att uppgradera vissa systemfunktioner. Mest noterbart är funktionerna du kommer åt via Share-knappen, samt Remote Play, där upplösningarna kommer att uppgraderas för att erbjuda en bättre upplevelse.
Fortsätt läsa PlayStation 4 Pro uppgraderar share-funktionerna »
Det tidigare försprånget börjar sakta men säkert rinna ut i sanden, mycket på grund av en vecka med lite mindre speltid än vad jag har hoppats och förväntat mig. Det faktum att jag dessutom spelar ett ganska omfattande actionrollspel spelar ju förstås också in i det hela, då God Eater 2: Rage Burst inte är något du avverkar på en eftermiddag. Jag hade planerat att ha en recension färdig innan veckans slut, men det lutar istället åt publicering på måndag.
Fortsätt läsa Chefredaktörens utmaning [Vecka 36] »
Människans påverkan på miljön är något som alltid är ett hett diskussionsämne; global uppvärmning och miljöförstöring är något som berör oss alla och denna oro återspeglas även i Blue Isle Studios Valley. Här spelar jag en arkeolog som har överlevt en kanotolycka i Klippiga Bergen. Vägen mot räddning går genom en grotta till en vacker dal som verkar lida av någon sorts förbannelse.
Fortsätt läsa Recension: Valley [PS4] »
Under gårdagens PlayStation Meeting passade den meriterade rollspelsutvecklaren BioWare på att visa upp klipp från det efterlängtade Mass Effect: Andromeda. Denna gång var de till och med helt utan överblickar på kontorslandskap och intervjuer med designchefer som bedyrar vilken ära det är att arbeta med den populära spelserien.
Inte nog med detta, spelet visades även upp på den nyligen avtäckta PlayStation 4 Pro, och tydligen kommer det att köras i 4K-upplösning när det lanseras nästa år.
Fortsätt läsa Mass Effect: Andromeda visades upp i 4K-upplösning »