När det första Dead Rising-spelet släpptes under 2006 var det en imponerande teknikuppvisning med hur många fiender som kunde renderas i en relativt öppen yta. Som spelare sattes du i en sandlåda där du i princip fick improvisera dig fram till lösningar i ett zombieinvaderat köpcentrum, och kampen skedde både mot de vandrande odöda och den ständigt tickande klockan.
Tio år efter den första lanseringen i spelserien är det dags att blicka tillbaka mot dessa verk och se hur de har överlevt tidens tand och om de är värda att återvända till när de har putsats upp för PlayStation 4.
Fortsätt läsa Recension: Dead Rising Triple Pack [PS4] »
Det är alltid trevligt att snubbla över bra spel som inte riktigt fanns på radarn sedan tidigare, och just detta verkar ha skett för Martin när han recenserade The Bunker (8/10). Detta FMV-baserade spel som utspelar sig i en bunker i ett postapokalyptiskt Storbritannien är spännande på många vis, och visar att det faktiskt går att skapa intressanta upplevelser i denna form utan att ha en kopiös budget.
Många har säkert haft ögonen på Destiny-expansionen Rise of Iron under en längre tid, och nu är det dags att börja jaga ny utrustning tillsammans med dina vänner igen. Efter en lite knackig start på förmiddagen när portarna öppnades för nya innehållet verkar servrarna ha stabiliserat sig en aning för att klara spelaranstormningen.
Fortsätt läsa Nytt på PlayStation Store [Vecka 38 2016] »
I början av nittiotalet introducerades CD-läsarna till våra hemmabyggda datorer och tillsammans med ljudkorten som redan på den tiden lyckades prestera någorlunda kvalitet på ljuden, öppnades möjligheten för en helt ny slags upplevelse. Fenomenet stavades FMV (Full Motion Video) och levererade interaktiva filmiska upplevelser, något som aldrig tidigare skådats i datorvärlden.
Utrustningen som krävdes för att skapa dessa verk var dyr, och med den begränsade budget som utvecklarna hade för dryga tjugo år sedan, fick de spara in pengar på annat håll. Ofta användes övergivna fabrikslokaler som scener och skådespelarna samt manus var inte alltid av högsta kvalitet. År 2016 har spelen ibland högre utvecklingsbudgetar än filmerna vi ser på bio, men dessa titlar är aldrig av karaktären interaktiv film.
Fortsätt läsa Recension: The Bunker [PS4] »
Jag har precis spelat klart The Bunker (8/10), en interaktiv film som utspelar sig i en bunker vilken ska skydda de inneboende från en atombombsattack. I och med att Sony snart släpper PlayStation VR och med tanke på att utrustning för att skapa den här typen av media nu är relativt billig, verkar marknaden återigen öppna sig för den här sortens upplevelser.
I veckans fråga är vi nyfikna på hur du ställer dig till dessa interaktiva filmupplevelser som även har smeknamnet FMV (Full Motion Video). Kanske har du goda minnen från någon guldklimp som andra har missat, kanske får du ett skrattanfall när du blickar tillbaka till det glada 90-talet?
Fortsätt läsa Veckans fråga: Längtar du tillbaka till interaktiva filmer? »
Helgen har passerat och Tokyo Game Show har nu avslutats, och under mässans gång passade Konami på att påminna folk om att de faktiskt fortfarande sysslar med spel som inte involverar pachinkomaskiner. Metal Gear Survive visades ju ursprungligen upp i samband med Gamescom tidigare i år, och är en alternativ tolkning av händelser som sker efter Metal Gear Solid V: Ground Zeroes (6/10).
I detta parallella universum ställs du inför hotet av zombieliknande varelser som förstås måste avverkas tillsammans med upp till tre av dina vänner.
Fortsätt läsa Metal Gear Survive demonstrerades på TGS »
Cirkeln är sluten, mitt fyrkantiga äventyr har kommit till vägs ände. Jag har tillsammans med Jesse och hennes grupp av äventyrare besegrat en enorm, levande storm, löst en mordgåta och satt en elak dator ur spel. Nu är det dags för det avslutande kapitlet där vännerna förhoppningsvis hittar portalen som tar dem hem igen.
Del åtta i Minecraft: Story Mode kretsar helt och hållet kring den desperata kampen att hitta rätt portal i den långa korridor som innehåller hundratals – ja, kanske tusentals vägval. Denna gång har dock Jesse även sällskap av Harper; en av de ”gamla byggarna” som lovar att hjälpa dem hem igen.
Fortsätt läsa Recension: Minecraft: Story Mode – Episode 8: A Journey’s End? [PS4] »
Efter en rejäl rivstart på spelhösten förra veckan ser denna vecka aningen lugnare ut för många. Är du däremot en fan av Destiny (8/10) har du sannolikt suttit på nålar fram tills nu, för det är ju dags för ytterligare en expansion av denna onlineskjutare. Själva expansionen kommer inte i fysisk form, men om du ännu inte har hoppat in i den sakta men säkert växande Destiny-världen släpps en praktisk samlingsutgåva med grundspelet och alla expansioner hittills.
Vill du hellre placera bollar i korgar än skjuta utomjordingar finns det lyckligtvis ett alternativ för dig i form av NBA 2K17. Denna basketsimulator har i många år lagt ribban för hur sport skildras i spelform, och vår gamle sportguru Anton Bjurvald har faktiskt gjort comeback på PSbloggen för granska hur årets utgåva mäter sig.
Fortsätt läsa Veckans spelsläpp [Vecka 38 2016] »
Efter en intensiv vecka har vi lagt både Tokyo Game Show och PlayStation Meeting bakom oss. Den förstnämnda händelsen fokuserade förvånande nog ganska mycket på PlayStation Vita men självklart även en hel del japanska rollspel och annan galenskap.
För mig har nedräkningen till PlayStation VR börjat på allvar. Jag försöker vårda min ekonomi så gott det går för att inte den virtuella världen ska göra allt för stora hål i plånboken. Vinterdäcken måste bytas under oktober månad med, vilket innebär att jag verkligen måste hålla i slantarna.
Det har trillat in en del spel till redaktionen och därför är det på sin plats att höra efter vad några av oss spelar, sen är vi såklart nyfikna på hur dina planer ser ut.
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 37 2016] »
Jag är förmodligen en del av minoriteten när det kommer till Call of Duty-spelare, eftersom jag faktiskt primärt ser fram emot de bombastiska och explosionsfyllda kampanjerna. Förra årets upplaga hade en ovanligt svag berättelse som totalt spårade ur framåt slutet, och dessvärre hade inte flerspelarläget några banbrytande nyheter heller.
Nu när det är dags för Infinity Ward att visa upp sitt nya spel ser det dock ut som att det kommer att finnas en del godis för både kampanjälskarna och onlinespelarna.
Fortsätt läsa Call of Duty: Infinite Warfare visar upp explosioner och berättelse »
Det har varit en osedvanligt zombiefylld vecka som har passerat med lanseringen av Dead Rising-samlingen som släpptes nu i dagarna. Jag har tagit mig an att recensera dessa utmanande verk, vilket då förstås har lett till en del skövling av odöda.
Utmaningen i spelen är inte bara avgränsad till svårighetsgrad, utan det är även en prövning för tålamodet ibland. Min hatkärlek för serien är sedan tidigare väldokumenterad, och även om jag har gett upp vid flera tillfällen förr kommer jag alltid envist tillbaka när frustrationen har lagt sig lite.
Fortsätt läsa Chefredaktörens utmaning [Vecka 37] »