Det senaste halvåret har gett oss ett rejält uppsving av antalet rytm- och musikspel och med anledning av detta tycker jag det är dags för en musikrelaterad fråga. Firmware 2.0 på PlayStation 4 la till möjligheten att lyssna på musik från en USB-enhet medan du spelar och du kan självklart använda PlayStation Music (som då hette Music Unlimited) som alternativ till spelets egna musik.
I veckans fråga vill vi veta om du tillhör skaran som lyssnar på musiken som spelets producent valt ut, eller om du föredrar att matcha ditt eget ljudspår till en unik upplevelse? Kanske vill du ha Slayers Raining Blood medan du spelar Assassin’s Creed eller Sean Banan medan du spelar Skylanders?
Fortsätt läsa Veckans fråga: Lyssnar du på egen musik när du spelar? »
Jag erkänner; jag är en sådan där knepigt naiv och entusiastisk person som alltid välkomnar ny hårdvara och nya uppfinningar till min verklighet. Jag har konsumerat ett ohälsosamt antal konsoler, från de flesta tillverkare under min korta period som konsolspelare. När Sony utannonserade sin plan för att träda in i den virtuella verkligheten, blev jag därför såld (och förbokad) på en gång.
Redan under 90-talet upplevde jag min första session av Virtual Reality. Det var i London och jag minns det som idag; det var revolutionerande och samtidigt helt oförståeligt. Jag betalade dyra pengar för att stå med ett klumpigt headset på huvudet och frenetiskt försöka skjuta triangulära fåglar. Det kan också ha varit rymdskepp, jag vet inte eftersom grafiken var så fantastiskt rudimentär.
Efter att ha investerat närmare fem tusen kronor av mina surt förvärvade pengar, är jag en stolt ägare av framtiden. Jag har nu levt tillsammans med PlayStation VR i ett antal dygn och trots att jag inte har provat några av de andra tillverkarnas headset, är jag övertygad om att den virtuella verkligheten är något att räkna med.
Fortsätt läsa Recension: PlayStation VR »
För några konsolgenerationer sedan var det vanligt att se arkadinspirerade bilspel med kameraperspektivet ovanför fordonen. Troligtvis handlar det mer om tekniska framsteg än designbeslut, men det gläder mig alltid lite extra att se att någon fortfarande tänker på denna nostalgiska racingnisch.
Engelska utvecklarna VooFoo Studios försöker återuppväcka denna subgenre med Mantis Burn Racing, och de har faktiskt kommit en bit på vägen.
Fortsätt läsa Recension: Mantis Burn Racing [PS4] »
Förra veckan var ett riktigt bombnedslag för spellanseringar och jag hoppas att du har hunnit återhämta dig, för denna vecka blir inte mycket lugnare. Det är bland annat dags för DICE-flaggskeppet Battlefield 1 att äntra spelmarknaden, och det bli startskottet för gigantiska förstapersonsskjutare som är planerade för kommande veckor. Battlefield-serien skruvar tillbaka klockan till första världskriget för första gången, och det ska bli intressant att se hur denna satsning håller i längden.
Vi får också möjligheten att återuppleva de två bästa delarna i Arkham-serien i Batman: Return to Arkham. I denna samling får du PS4-portningar av både Batman: Arkham Asylum och Batman: Arkham City, som båda är ett par av de bästa actionäventyren från förra konsolgenerationen.
Fortsätt läsa Veckans spelsläpp [Vecka 42 2016] »
Lanseringen av PlayStation VR är nu avklarad, och Martin och många andra har checkat ut från verkligheten till förmån för den betydligt trevligare virtuella verkligheten. Om du ännu inte har hoppat på VR-tåget finns det dock gott om spel sysselsätta dig med. Vad sägs till exempel om det ypperliga Rise of the Tomb Raider (9/10) som Jerry var eld och lågor över, eller Martins ögonsten Dragon Quest Builders (10/10)? Eller varför inte det intensiva rytmspelet Thumper (10/10)?
Det är dock bara ett axplock av vad du kan avnjuta i helgen, och vi kan väl lika gärna gå på djupet med helgens spelplaner?
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 41 2016] »
Precis ett år efter att spelstudion Gun Media utannonserade sitt gigantiska projekt; Friday the 13th: The Game, släpper de en rejäl bomb. De har beslutat att försena spelet till början av 2017, och visst känns lite bittert eftersom de hade nämnt att spelet ska släppas någon gång denna höst.
Men det finns faktiskt goda anledningar till denna plötsliga försening, särskilt för de som har önskat sig ett enspelarläge. Gun Media och IllFonic kommer att utöka konceptet rejält, och vilka otroliga inlägg de tänker lägga till!
Fortsätt läsa Friday the 13th: The Game får nya tillägg och försenas till 2017 »
Vad får du om du tar en före detta Harmonix-utvecklare som har jobbat med spel som Amplitude och Guitar Hero, och en basist från rockbandet Lightning Bolt? Du får spelet Thumper, som enligt dem själva beskrivs som ett rytm-våldsspel.
Premissen är enkel, då du kontrollerar en metallskalbagge som åker på en räls i en värld som närmast kan beskrivas som tagen från ett LSD-rus från filmens värld. Det dyker upp hinder i takt till musiken som du måste parera med korrekt tajming.
Fortsätt läsa Recension: Thumper [PS4] »
Det har formligen forsat in spel i redaktionen på senaste tiden, och höstruschen har verkligen gjort skäl för namnet. Jag sitter med inte mindre än tre recensionsspel på en och samma gång, och Martin har fått ännu fler på halsen tack vare att han är den ende i redaktionen med PlayStation VR. Det är ju dock ett angenämt problem att ha i slutänden.
Trots detta har jag inte lyckats göra några jätteframsteg i utmaningen, men jag har åtminstone lyckats bocka av ett spel för att hålla mig snäppet före i schemat.
Fortsätt läsa Chefredaktörens utmaning [Vecka 41] »
Det händer inte speciellt ofta att någon blandar något gammalt med något nytt och framställer en helt ny produkt som är mycket bättre än de enskilda komponenterna tillsammans. Produktförädling är något som Japan är vida känt för, och i och med Dragon Quest Builders, tar Square Enix steget längre. Mot perfektion.
Konceptet vi erbjuds i denna titel är lika enkelt som det är genialiskt, och består i en blandning av tidiga Zelda-spel med Minecrafts överlevnadsläge. Världen där äventyret utspelar sig, är Alefgard, från de ursprungliga Dragon Quest-spelen, och där den onde Dragonlord har tagit makten. Människorna är spridda över världen, de kan varken bygga upp städerna igen eller försvara sig mot horderna av monster som finns överallt. Allt hopp ställs till en ny hjälte som precis anlänt och visar sig ha de krafter som krävs för att återuppbygga världen.
Fortsätt läsa Recension: Dragon Quest Builders [PS4] »