PlayStation-spelare må vara överösta med japansk kärlek i alla former när det kommer till spel men det är väldigt sällan vi får möjligheten att uppleva något från Korea. Engelska utgivaren PQube tänker dock ändra på detta och berättade nyligen att skräckspelet White Day: A Labyrinth Named School håller på att lokaliseras för spelare i USA och Europa.
Spelet utvecklades av koreanska studion Sonnori och släpptes redan 2001 till PC, men kommer nu att levereras i ett uppgraderat format, både när det gäller grafik och ljud.
Fortsätt läsa Koreansk skräck släpps lös till PlayStation 4 under hösten »
I en tid där många utvecklare satsar på säkra kort och uppföljare är det oftast en trevlig upplevelse att få tag i något som sticker ut från mängden. The Sexy Brutale kan visserligen sättas i pusselspelsgenren, men det som utvecklarna lyckas åstadkomma känns riktigt nytt och fräscht på flera fronter.
Tänk dig att du spelar brädspelet Cluedo, fast att du istället för att lösa ett begånget mord ska förebygga ett genom att pussla ihop ledtrådar. Då är du ganska nära vad Tequila Works vill förmedla, på ett minst sagt spektakulärt vis.
Fortsätt läsa Recension: The Sexy Brutale [PS4] »
Jag tillhör den typ av spelare som har lite svårt för att bara sitta och ta emot upplevelser utan att aktivt göra någonting. Vid ett flertal tillfällen har jag försökt ge visuella romaner en chans, utan någon större framgång.
När Idea Factory berättade att Hakuoki: Kyoto Winds skulle släppas till PlayStation Vita här i Europa, blev jag dock fast besluten att ge genren en sista chans. Jag har själv vandrat på den gamla huvudstaden Kyotos gator, besökt tempel och njutit av natur runt samhället och därför såg jag fram emot detta äventyr med stor aptit. Efter tusentals tryckningar på X-knappen, kan jag nu villigt erkänna att jag förstår tjusningen med denna typ av spel.
Fortsätt läsa Recension: Hakuoki: Kyoto Winds [Vita] »
Nu när maj månad är här börjar vi skymta något som faktiskt påminner om vår. Men vad gör det när den konstanta strömmen av högintressanta spelsläpp aldrig tycks sina? Denna vecka är det dags för det BioShock- och System Shock-inspirerade Prey att sysselsätta oss med obehagliga utomjordingar och mystiska händelser. Demoversionen som släpptes under förra veckan bådade riktigt gott, och det är med höga förväntningar jag ser fram emot slutet av veckan.
Innan dess är det dock Dreamfall Chapters som slukar min uppmärksamhet, då det är mitt huvudsakliga recensionsprojekt för tillfället. Detta episodiska äventyr som sedan tidigare har släppts till PC kommer att nå konsolplattformarna denna vecka, och hittills känns det som att det är något för äventyrsfansen att se fram emot.
Utöver detta finns det ju en ny samling spel som alla PlayStation Plus-medlemmar kan inkassera, och det är en ganska trevlig samling titlar denna månad.
Fortsätt läsa Nytt på PlayStation Store [Vecka 18 2017] »
De två stora konkurrerande krypskytteserierna Sniper Elite och Sniper: Ghost Warrior har i flera år kämpat om tronen för denna nischade skjutargenre. Båda har haft sin beskärda del av problem och kantig design, men på de senare åren har Sniper Elite-serien börjat fila bort många av större problem och dragit ifrån en aning.
Nu är det dock dags för polska CI Games att bjuda upp till duell i långdistansskytte igen, och kanske är detta den stora vändningen för serien.
Fortsätt läsa Recension: Sniper: Ghost Warrior 3 [PS4] »
Den allra mest punkrockiga av alla japanska spelutvecklare; Goichi Suda, mer känd som Suda51 – slog igenom på allvar i samband med att Killer 7 släpptes till Gamecube 2005. Det är ett märkligt spel i förstapersonsperspektiv där du lönnmördar dig igenom en konspiration av snudd på episka proportioner.
Att ett såpass vuxet, våldsamt och estetiskt unikt spel släpptes till en Nintendo-plattform förvånade nog ganska många, men något Suda51 föredrar är just det oväntade. Studion han grundade; Grasshopper Manufacture, har släppt en hel del märkliga spel genom åren och nu är det äntligen dags hans debuttitel att släppas i översatt form. Äventyrsspelet The Silver Case har kommit hit för att stanna.
Fortsätt läsa Recension: The Silver Case [PS4] »
Bakgrunden till frågan dök upp i en mailkonversation med redaktionen där de som har vuxit upp på 90-talet sett spel baserade på massor av deras barnprogram på TV, medan vi som vuxit upp på 80-talet har sett väldigt få. Jag vill ändå bredda frågan för att låta er fantasi skena fritt.
Kanske vill du gå bakåt i tiden och uppleva någon hårdkokt deckare som Kojak eller Hill Street Blues, eller någon härlig rymdserie som Doctor Who eller Star Trek? Eller varför inte en modern serie som Battlestar Galactica fylld med svåra moraliska val?
Beskriv också gärna hur spelet skulle se ut, då det finns serier som skulle fungera både som sidscrollande plattformsäventyr och djupa rollspel med massor av dialog.
Fortsätt läsa Månadens fråga: Vilken TV-serie vill du se som spel? »
En ny vecka och en ny månad är här, och jag börjar åtminstone själv undra om det kommer att komma någon lugn period i spelåret 2017. Vi har hittills bombarderats med tillräckligt många topptitlar för att fylla ett helt år, och vi är inte ens halvvägs. Denna vecka är dessutom inget undantag, då det är dags för det väldigt lovande Prey att lanseras.
Förra veckan släpptes en demoversion av spelet, vilket numera både är unikt och väldigt välkommet, och det tog inte många minuter förrän jag bestämde mig för att sluta spela och vänta på fullversionen istället. Inspirationen från både System Shock och BioShock är lika tydlig som den är välkommen, och det ska bli intressant att se om den slutgiltiga produkten kan leva upp till förväntningarna.
Fortsätt läsa Veckans spelsläpp [Vecka 18 2017] »
Nu är det dags för helg igen och den är mer än välkommen måste jag säga! En hektisk arbetsvecka är lagd till handlingarna men spelfloden fortsätter att formligen ösa nya titlar över PlayStation-Sverige. På redaktionen jobbar vi för högtryck med att försöka hinna spela igenom alla nya titlar för att så snabbt som möjligt ge er våra rättvisa åsikter.
Klassiker såsom The Disney Afternoon Collection (8/10) har avlöst nya spel, inspirerade av klassiker där Yooka-Laylee (7/10) visade potential. Johan njöt av den krypande skräcken i Little Nightmares (8/10) från Malmöstudion Tarsier Studios och själv har jag febrilt försökt bolla träning med arbete och en hel del knapptryckande.
Med denna lilla återblick tycker jag att det passar alldeles utmärkt med lite framåtanda. Det är dags att höra efter vad som spelas i helgen!
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 17 2017] »
Jag har spelat tv-spel i nästan 30 år, och minns klart och tydligt min allra första konsol; ett SEGA Master System. Det fanns många roliga titlar på maskinen, men de spel jag spelade allra mest var tveklöst underpojkens trilogi och då särskilt Wonder Boy III: The Dragon’s Trap.
Den utmärkta kombinationen av äventyr och utforskande fick mig att älska genren och väldigt få spel har överträffat känslan att vara hjälte på samma sätt som Wonderboy-serien gjorde. Nästan tre decennier senare är det äntligen dags att se denna klassiker med nya ögon i Lizardcubes omgjorda variant Wonder Boy: The Dragon’s Trap.
Fortsätt läsa Recension: Wonder Boy: The Dragon’s Trap [PS4] »