Den riktiga sommarvärmen fortsätter att lysa med sin frånvaro, men vad gör det när vi har ändlösa mängder spel att värma oss med i stället? Denna vecka blir det ytterligare tillskott till skämshögen i form av bland annat Aven Colony som Martin tog en titt på ganska nyligen, och dessutom blev ganska förtjust i. Han håller just nu på att spela igenom resten av spelet för att kunna bilda en uppfattning om huruvida spelet håller hela vägen ut.
Det är dessutom dags för den efterlängtade lanseringen av Supergiant Games nya verk, Pyre. Detta rollspel blandat med lagsport har varit lite svårt att få en hum om hur det verkligen fungerar, men med tanke på att utvecklarna ligger bakom odödliga klassiker som Bastion (9/10) och Transistor, är jag villig att chansa på att slutprodukten även denna gång är av hög klass.
Fortsätt läsa Nytt på PlayStation Store [Vecka 30 2017] »
När livscykelns slut började närma sig för PlayStation 2 och många tittade framåt mot den annalkande (och svindyra) PlayStation 3, passade Square Enix på att släppa en ny del i den populära Final Fantasy-serien. Denna tajming var dock inte den bästa, då titeln hamnade lite i skymundan jämfört med den stora konsolhypen.
Bland de som faktiskt plockade upp spelet rådde det delade meningar om den vid tillfället nyskapande spelmekaniken kring striderna, men Final Fantasy XII skapade ändå en väldigt passionerad skara fans. De kan nu glädjas åt att få återvända till en mer högupplöst version av Ivalice, med en del nya funktioner.
Fortsätt läsa Recension: Final Fantasy XII: The Zodiac Age [PS4] »
När Destiny (8/10) släpptes för knappt tre år sedan blev det en av mina största besvikelser under 2014. Trots en väldigt solid grund från Halo-veteranerna Bungie föll spelet pladask genom att släppa ett spel som var i stort behov av omväxling och innehåll.
En stor del av besvikelsen kom från de högt ställda förväntningarna jag hade efter betaversionen, vilket är något jag har intalat mig själv att hålla nere inför lanseringen av Destiny 2. Med det sagt gillar jag hittills verkligen vad jag ser i denna uppföljare.
Fortsätt läsa Mina intryck från Destiny 2-betan »
Helgen som alla Destiny-fans har längtat efter är runt hörnet, och det är förstås för att det är dags att öppna upp veckans stängda Destiny 2-beta till en öppen beta för alla som inte har förhandsbokat spelet. Intresset verkar sannerligen på topp, vilket syntes tydligt när jag svängde förbi Activisions event på Köpenhamns huvudbangård tidigare i veckan.
Veckan har också bjudit på högklassiga spelsläpp, med det underbara Superhot (9/10) i spetsen. Martin håller dessutom på att hårdgranska VR-versionen som släpptes samtidigt, och mer om detta kommer du troligtvis att kunna läsa inom kort.
Nu blickar vi dock framåt och går igenom helgens stora spelplaner!
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 29 2017] »
Att sammanföra två japanska fiktiva verk i ett fullspäckat äventyrsspel låter våghalsigt, men det är precis vad speljätten Bandai Namco har presterat genom att para ihop anime-serierna Accel World och Sword Art Online. Resultatet är en fristående fortsättning på det sistnämnda, med titeln Accel World VS. Sword Art Online.
När jag börjar spela får jag följa de tre vännerna Kirito, Asuna och Yui när de njuter av en fin dag i spelvärlden Alfheim Online. Plötsligt börjar dock den unga Yui bete sig underligt och sätter i full fart av mot två mystiska främlingar. En strid mot den tappra Black Lotus utbryter, Yui blir fångad och inspärrad av den elaka Persona Vabel och hennes mörka krafter.
Fortsätt läsa Recension: Accel World VS. Sword Art Online [PS4] »
Det är över ett år sedan jag skrev en nyhet om ett tokigt spel kaninspel från Taiwan. Rabi-Ribi tar galenskaper till en helt ny nivå och kombinerar tvådimensionellt plattformsspel med bullet hell-genren. Självklart kontrollerar du en urtypisk mangatjej med stora ögon men denna gång visar det sig dessutom att protagonisten är en kanin som förvandlats till människa.
Studion CreSpirit utlovar, förutom ett spel i Metroidvania-stil, även 40 slutbossar, en djup berättelse och mängder av färdigheter att låsa upp till hjältinnan.
Fortsätt läsa Rabi-Ribi kommer till PlayStation i höst »
Det är inte ofta vi får se omvälvande innovationer inom förstapersonsskjutare, men när Superhot gjorde inträde på marknaden under förra året stod det genast ut från mängden. Med grundidén att tiden i spelet bara passerar när du rör dig förvandlas högoktaniga actionscener till schackliknande pussel med kreativa utmaningar.
Ungefär 1,5 år senare är det dags för spelet att äntligen nå PlayStation, och den stora frågan är om dessa idéer fortfarande känns nya och fräscha idag.
Fortsätt läsa Recension: Superhot [PS4] »
Jag måste erkänna att jag aldrig någonsin känt mig dragen till äventyren i Star Trek, vare sig serierna (undantaget Star Trek: Voyager) eller filmerna. Anledningen är att jag i slutet av 70-talet föll pladask för ett annat rymdepos, skapat av George Lucas. Det politiska spelet blandat med det verklighetstrogna kaptensansvaret och förhållandet till andra raser var inte i linje med vad jag önskade mig av ett rymdäventyr, åtminstone inte på den tiden. Men det var då det.
I Star Trek: Bridge Crew axlar jag ansvaret som kapten på U.S.S. Aegis där jag och min besättning har ett väldigt viktigt uppdrag; att utforska ett Klingon-infesterat område kallat The Trench. Vulcan-rasen behöver en ny plats i universum som de göra till sitt hem och förhoppningsvis går det att finna ett hopp för rasen i denna vackra men besynnerliga sektor av rymden.
Fortsätt läsa Recension: Star Trek: Bridge Crew [PSVR] »
Så här mitt i sommaren brukar det ju vara läge att gräva fram de spel som hamnat vid sidan under årets mest hektiska månader, vilket kan behövas med ett så spektakulärt första halvår som vi har bjudits på under 2017. Men även under de lugna perioderna tycks det sippra ut spel som är värda att prioritera. Dels får vi äntligen ta del av det kreativa och nyskapande Superhot, som har funnits tillgängligt på konkurrerande plattformar ett längre tag nu. Om du dessutom har ett PSVR-headset i din ägo kan du avnjuta Superhot VR, som bjuder på en helt separat upplevelse och en annan kampanj.
Skulle du vara på humör för ett taktiskt rollspel istället ligger troligtvis Children of Zodiarcs högt på din önskelista. Spelet bjuder på intressanta inslag lånad både från brädspel och kortspel för att skapa unika system som skiljer spelet från andra verk i genren.
Fortsätt läsa Nytt på PlayStation Store [Vecka 29 2017] »
Under föregående vecka, fick rollspelsentusiaster av den japanska läran något av en kalldusch. Ni no Kuni II: Revenant Kingdom som skulle ha släppts till PlayStation 4 i november, kommer inte oss sugna spelare tillhanda förrän i början av 2018.
Akihiro Hino som är spelets regissör, har yttrat sig i ett meddelande och berättat att titeln behöver ytterligare några månaders utveckling för att leva upp till spelarnas förväntningar.
Fortsätt läsa Ni no Kuni II: Revenant Kingdom blir försenat »