Dark Souls II: Bossguiden – Del 2
Det är nu dags för andra delen av min bossguide för Dark Souls 2 (9/10) och vi har bara skrapat på ytan hittills. Förra delen täckte taktiker för Dragonrider, The Last Giant, The Pursuer och Ruin Sentinels och nedan hittar du tips för fyra nya bossar.
Old Dragonslayer:
Här möter du en gammal vän som förmodligen är bekant om du spelade förra spelet, fast då gick han under namnet Ornstein och hade en korpulent polare som sällskap. Denna gång behöver du bara hålla koll på en fiende och det gör det hela lite lättare.
Old Dragonslayer är väldigt glad för att svinga sitt gigantiska spjut och är ganska duktig på det också. Han må se tam ut på avstånd men kan otroligt snabbt vända på en strid genom att rusa fram och spetsa dig eller med sina hoppattacker. De sistnämnda ger dig din bästa chans att kontra om du lyckas rulla undan i tid eftersom bossen tar sin lilla tid på sig att återhämta sig. Det viktigaste i denna fight är att inte bli girig eller övermodig för då är striden över innan du hinner säga grillspett.
En viktig punkt som inte syns i klippet ovan är att Old Dragonslayer har en attack där han hoppar upp i luften och skapar en explosion vid landningen. Det är inte speciellt kul att vara i närheten när det sker…
Flexile Sentry:
Flexile Sentry ser kanske skräckinjagande ut men är relativt klen hälsomässigt och det finns bra förutsättningar för att skapa utrymme mellan dig och bossen. Det är dock viktigt att poängtera att det inte är läge att börja underskatta fienden – det är trots allt Dark Souls 2 vi snackar om.
Flexile Sentry har, till skillnad från i princip alla andra fiender i Souls-spelen, ingen rygg som du kan försöka attackera. Han kan dessutom ändra strukturen på fighten ganska snabbt beroende på vilken av överkropparna han väljer att rikta mot dig. Jag upplever personligen att kroppen med svärden är den svåraste att hantera eftersom han då är snabbare och mer aggressiv. När han attackerar med klubborna tar han mycket längre tid på sig att återhämta sig och då är det läge att slå till.
Som du kan se använder jag pelaren i mitten av rummet ganska mycket för att hålla avståndet och detta är en viktig taktik oavsett om din karaktär är magiker eller närstridsfokuserad. Pelaren kan ge dig den där extra sekunden du behöver för att dricka en estusflaska eller att använda en lifegem och är därför nyckeln till att vinna denna strid.
Skeleton Lords:
Det här är en av de mer taktiska striderna i spelet eftersom du möts av tre bossar på en och samma gång. Till skillnad från striden mot Ruin Sentinels delar dessa bossar på en och samma hälsomätare och även om bossarna inte är vansinnigt farliga kan det snabbt bli kalabalik om du inte genomför striden metodiskt.
Varje gång en av bossarna dör vaknar fyra nya fiender upp. De må ha mindre hälsa än bossarna men i grupp kan de åstadkomma ganska mycket skada. Därför är den bästa taktiken att i lugnt tempo plocka en boss åt gången och sedan avverka de fiender som skapas efteråt innan du ger dig på nästa boss. En viktig punkt är också att alltid ta den boss som startar i mitten av rummet sist. De skelett som skapas när han dör är hemska att ha att göra med om du har andra fiender att tänka på i rummet.
Precis som med Flexile Sentry rekommenderar jag rikligt användande av de diverse pelare som finns i rummet för att få en sekunds lugn och ro när du behöver hela. Använder du dig av hela bossrummet och håller dig mobil hela tiden kommer du inte att ha några större problem.
Executioner’s Chariot:
Denna boss har jag i skrivande stund inte mycket kärlek för. När jag skulle fånga video från striden hade jag kopiösa problem att klara fighten och det var till 100 procent på grund av övermod och underskattning. Under min första genomspelning gick jag in och tog bossen på första försöket och jag förväntade mig samma sak igen. Stort misstag.
Den stora utmaningen är inte ens själva bossen, utan alla dessa förbannade skelett som vill hugga ner dig. Det viktigaste första steget är att ha ihjäl de två magiker som står och återupplivar skeletten och detta ska du göra medan bossen kör omkring och plöjer ner dig med jämna mellanrum. Det är väldigt viktigt att du har tålamod och gömmer dig i de få vrår som finns tillgängliga och låter bossen plöja ner fiender när den passerar.
När du till slut kommer fram till spaken som fäller ner gallret i gången kan striden börja på allvar, men se till att alla andra fiender är döda innan du drar i spaken. Det är oerhört frustrerande att bli huggen i ryggen av en fiende du missat när du fokuserar på bossen.
Bossen i sig kan vara relativt enkel men jag rekommenderar att du undviker att stå bakom den. Likt arga hästar på riktigt kan denna häst sparka ganska hårt och det är inte fördelaktigt att bli träffad av en demonisk hästhov. Bästa positionen är att stå sidan om hästen eller på gott avstånd för att enklare hinna reagera på attacker. Använd även väggarna till din fördel som du kan se i mitt klipp ovan. Det gäller även för närstridskaraktärer eftersom det ger tid och utrymme att hela.
Som vanligt kan du följa mina oredigerade äventyr (inklusive mina kopiösa motgångar vid Executioner’s Chariot) på Twitch via dessa länkar: ett, två.
Nästa vecka är bossguiden tillbaka med skrämmande namn som Covetous Demon, Old Iron King och Mytha the Baneful Queen.
Ett litet tips till ang. Executioner’s Chariot: När man ska gömma sig, göm er då i alkoverna som är mot mitten (innervarv). Särskilt i svängarna har jag märkt att vagnen drar längre ut med sina spikar än vad man tror.
Ja det kan jag hålla med om. Det är i synnerhet viktigt om man vill utmana ödet och rulla förbi vagnen istället för att gömma sig.
Flexile Sentry föll på första försöket. Lite tråkigt.
Spelar man som Sorcerer kan man ju alltid slänga ut lite Yearns för att bli av med efterhängsna skelett hos häst+vagn för att i lugn och ro plocka magikerna, funkade för mig. Fick ovan nämnda bakutspark i ansiktet vid själva konfrontationen och har sedan dess inte gjort något nytt försök.
Jo Flexile Sentry är lite mesig, men kompenserar detta med lite otrevliga överraskningar i New Game+. 🙂
Om du inte vill ”slösa” en attunement slot på Yearn kan du istället använda Alluring Skulls. Dessa kan köpas av katten i Majula.