Förhandstest: Final Fantasy XV: Episode Duscae

Än idag kommer jag ihåg när Square Enix rullade ut de ambitiösa planerna runt spelvärlden som de kallade Fabula Nova Crystallis. Det skulle innefatta spelen Final Fantasy XIII, Final Fantasy Agito (som senare blev Final Fantasy Type-0) och sist men inte minst Final Fantasy Versus XIII. Fansen bombarderades av imponerande trailers och förväntningarna var skyhöga.

Nu är det snart nio år senare och vi har fått se tre stycken Final Fantasy XIII-spel, Final Fantasy Type-0 och en HD-version som nyligen släpptes. Vi har även fått ta del av onlinespelet Final Fantasy XIV i två omgångar, då första lanseringen inte gick så hemskt bra. Final Fantasy Versus XIII lyser fortfarande med sin frånvaro.

Nu heter ju förvisso spelet Final Fantasy XV istället, och trots att jag haft mina tvivel om huruvida spelet alls existerar kan jag nu intyga att det faktiskt i hög grad är ett projekt som börjar ta form. Det kan till och med bli ett helt spel som vi kan köpa i butik någon gång i framtiden, och efter att ha testat demoversionen är det sannerligen något jag ser fram emot att göra.

Demot kommer inbakad med alla tidiga utgåvor av Final Fantasy Type-0 HD som nyligen släpptes, och jag misstänker att detta lockbete har fått fler att införskaffa spelet. Redan från början är det tydligt att Square Enix har tagit åt sig från kritiken angående de linjära upplevelserna i Final Fantasy XIII-sviten och i princip det första som händer är att spelaren – efter ett par inledande instruktioner – får fria tyglar i en ganska omfattande öppen värld.

B22lMa0CUAAJmGy[1]

Dinosaurier med gristryne och elefantbetar? Ja, varför inte.

Utvecklarna har även fokuserat på att inte segmentera upplevelsen, och det finns därför inte några laddningstider när du rör dig runt i miljön eller ens när du påbörjar en strid. Denna sammanhängande upplevelse gör att jag känner att Final Fantasy XV tar ett viktigt steg för alla japanska rollspel som fortfarande kör efter de gamla designmallarna.

En positiv punkt är att Square Enix har börjat titta lite på vad andra utvecklare gör, och inspirationen från andra japanska spel som Monster Hunter-serien och Souls-spelen är tydlig även om de har gjort en egen implementation av idéerna. Jag vill inte påstå att detta kommer att vara ett oförlåtande och svårgenomträngligt spel, likt de spel jag nämnde ovan, men små detaljer som att du inte får dina erfarenhetspoäng förrän du vilar vid en lägereld eller hyr ett rum är ju en liten vink till Souls-spelen. Och när du vilar har du även möjlighet att laga mat som ger dina karaktärer temporära färdigheter. Hej, Monster Hunter!

Stridssystemet gillar jag väldigt mycket, och det påminner en aning om Devil May Cry – om du skruvar ner tempot och ersätter kombinationsattacker med ett mer taktiskt tänkande. Du kan inte hamra iväg dina specialförmågor vilt, eftersom när du tömmer MP-mätaren kommer din karaktär att vara helt obrukbar tills den börjar fyllas på igen. Mätaren regenererar långsamt i strid, men det finns en mekanik för att ta skydd i strid för att skynda på denna process. Detta blir en viktig del i större och mer omfattande strider.

Spelet är bitvis makalöst vackert, men det lider lite av bristen på kantutjämning och det skapar ett lite otrevligt skimmer i grafiken. Det är förstås oklart hur långt in i utvecklingsfasen denna demo skapades, och med tanke på att vi fortfarande inte har ett släppdatum för spelet finns det säkert gott om tid att reducera detta problem. Samma sak gäller bildfrekvensen som vid ett par tillfällen dök ner under 10-sträcket för mig.

Med demon av Final Fantasy XV har Square Enix lyckats med något jag inte trodde var möjligt längre. Jag har börjat längta efter ett japanskt rollspel igen!

11 kommentarer
  1. macke86
  2. Macce_1
    • Johan Lindros Johan Lindros
      • Mac_da_man
        • Johan Lindros Johan Lindros
  3. Macce_1
  4. macke86
    • Johan Lindros Johan Lindros
  5. Thomas Thomas
  6. motz motz
  7. Martin Svennberg subanbai

Lämna ett svar till ThomasAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.