Fem förslag till ändringar i Friday the 13th: The Game

Jag har tillbringat hundratals timmar i Camp Crystal Lakes skogar tillsammans med Jason Voorhees och de hariga lägerledarna. Det är fortfarande riktigt underhållande att jaga tilltänkta offer eller att undvika att bli hackad i småbitar av en maskerad mördare.

Trots att Friday the 13th: The Game (8/10) är filmerna troget och är ett roligt spel för flera spelare, kan upplevelsen förbättras genom radikala förändringar. Det har gått nästan ett halvår sedan lanseringen och visst har IllFonic eliminerat störande saker, exempelvis den förargliga belägringen på Packanack Lodges hustak.

Men jag har under spelstunderna observerat irriterande saker som behöver ändras eller utvecklas till det bättre. Därför ska jag ge fem önskemål på olika justeringar som kan vara nödvändiga för att förstärka herr hockeymasks spel avsevärt.

Ta bort matchvärdens makt

Den här texten vill jag inte se alls. Någonsin.

En matchvärd är personen vars server styr matchen och dessvärre kan denna makt missbrukas av många. Gör värden sorti från spelet avbryts allt, matchen räknas inte och de poäng jag har samlat går förlorade. Jag tycker inte att detta beteende ska genomsyra upplevelsen och därför bör matchvärdarna försvinna helt. IllFonic har bekräftat att dedikerade servrar är på ingång men eftersom studion är liten tar utvecklingen tid. Jason ska orsaka kaos, inte serverägaren.

Låt Jasons Stalk komma tidigare

I filmerna gör Jason sig obemärkt tack vare sitt smygande och hans Stalk är utmärkt för att överrumpla lägerledare. Mitt förslag är att denna förmåga borde komma först efter Morph eftersom jag tror att spänningen höjs när motståndarna inte inser att mördaren väntar utanför huset de letar i.

Få möjligheten att förstöra flera hinder

Det är märkligt att Jason kan förstöra dörrar och vissa staket, men inte möbler. Tonåringarna använder dessa som hinder och när de springer runt ett avlångt bord blir jakten frustrerande löjlig. Därför, för realismens skull, bör det vara möjligt att demolera hindren. Jag tycker exempelvis att det vita trästaketet vid Crystal Lakes strand ska kunna slås i spillror, för jag hamnar alltid på fel sida efter en Morph då bilen är på andra sidan.

Chads rädda anlete vid varje inledning har blivit symboliskt.

Ändra rutiner efter att lägerledare dött

Väntetiderna i Friday the 13th: The Game är långa och värst är det efter att jag dödats och hamnar i åskådarrutan. Att titta på medspelare som gömmer sig i ett utedass hela matchen är tråkigt, men jag kan inte göra mycket annat än att titta på eller hoppa av och inte få matchen räknad.

IllFonic bör lära sig av Dead by Daylight och dess tempofyllda system, där den döda spelaren genast kan hoppa in i ett nytt spel omgående. Det enda hindret är att en spelare kan komma in i matchen igen, och Tommy Jarvis är en nyckelfigur i spelet. För att höja tempot så tror jag spelutvecklarna ska ta bort Tommys radio, låta en död spelare komma tillbaka och låta de andra döda hoppa in i en ny omgång.

Förbättra mekaniken i matcherna

Flera av spelets beståndsdelar kräver stora modifikationer och det är främst i kamperna jag vill se framsteg. Jag har svårt att träffa min motståndare med vapen trots att hen står framför mig, och här behöver träffradien förbättras. När Jason ligger ner på marken och en förarglig tonåring gör en så kallad ”tepåsedoppning” mot hans ansikte, vill jag faktiskt att han ska kunna greppa tag i och eventuellt döda lustigkurren. Håll gärna kvar det enkla upplägget men reducera klumpigheten i mekaniken.

Vad skulle du vilja ändra på i Friday the 13th: The Game?

Ett svar
  1. Gustav Hedenborg

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.