Veckans fråga: Vilket spel fick dig att tro att grafiken aldrig kunde bli bättre?
På PSbloggen.se vill vi inte bara hålla låda för oss själva, du ska så klart vara med i diskussionen också. Ett av våra nytillskott är Veckans fråga – varje tisdag kommer vi att be dig berätta om något du upplevt, funderat på eller rasat över.
För att föregå med gott exempel ska några av våra skribenter också dela med sig av sina tankar och först ut är Krille, Johan och Simon. De har tagit sig varsin funderare på det där spelet som fick en att känna att ”nej, det blir nog inte snyggare än så här”.
Krille minns mellansekvenserna i Final Fantasy VIII
Jag är nog ganska kräsen av mig eftersom jag aldrig riktigt upplevt att grafiken inte skulle kunna bli bättre än i något spel jag blivit imponerad av. Tvärtom tycker jag faktiskt att de mest grafiskt imponerande spelen idag har en väldigt lång väg kvar att gå innan de lurar mina ögon att det är en filmat material med verkliga människor jag kollar på. Men om jag ändå måste välja något så skulle det nog bli PlayStation-spelet Final Fantasy VIII vars renderade mellansekvenser var otroligt snygga för sin tid, fast på ett väldigt overkligt sätt.
När jag sedan fick höra att PS2 i stort sett skulle kunna återskapa samma grafik i realtid blev jag hur förväntansfull som helst inför uppföljarna, och visst blev jag imponerad av alla effekter i Final Fantasy X och ansiktsanimationerna i Final Fantasy XII, men de var ändå inte så sjukt snygga som jag hade fantiserat om.
Däremot finns det vissa stilar som jag har svårt att se hur de skulle kunna bli snyggare med bättre hårdvara – cellskuggade spel som Okami, handritade äventyr som Rayman Origins och estetiska mästerverk som Limbo, Outland och Fl0wer – denna typ av estetik imponerar mer på mig.
Hideo Kojima trollband Johan
Att spel aldrig kommer att se bättre ut än just nu brukar jag känna vid ett par tillfällen varje generation, men det tydligaste tillfället är första gången jag såg Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty till PlayStation 2.
Jag kunde helt enkelt inte sluta titta på den fantastiska trailern från E3-mässan 2000 där Hideo Kojima och hans team visade upp en banbrytande cinematisk upplevelse med enorma produktionsvärden. Det var ett tekniskt mästerverk som samtidigt vävde in Kojimas patenterade konstnärliga underligheter och resultatet var ett spel som gång på gång fick mig att tappa hakan och sporrade mig att spela om spelet en handfull gånger.
Myst lurade Simon
Det beror säkert på en blandning av låg ålder och att referensmaterialet bestod av redan då flera år gamla plattformsspel med jättepixlar, men Myst blev verkligen en chock. Tänk dig själv att gå från Commander Keen till realistiska landskap, rörlig bild och röstskådespelare över en natt! Det kändes faktiskt som att spelet var lika visuellt imponerande som VHS-bandet med de animerade långhalsarna i Jurassic Park.
Nu i efterhand vet jag att allt var förrenderade bilder och att datorn antagligen hade exploderat om den fått i uppdrag att göra något mer än att visa lågupplösta bilder där det går att trycka på knappar. Ändå finns det även 20 år senare något magiskt i att Cyan lyckades klämma in så många överraskningar på en CD-ROM, det har vare sig Unreal, Far Cry eller Gran Turismo lyckades med. Och nej, jag har fortfarande inte klarat av hela Myst.
Men nog om oss. Nu vill vi veta vilket spel som fick dig att tro att grafiken aldrig kunde bli bättre?
När jag spelade textäventyren (med stillbilder) Jinxter och Guild of Thieves på Atari ST 1987 tyckte jag att bilderna var vansinnigt snygga. Efter det har man blivit realist och jag kan inte minnas att jag spelat något spel enbart för grafiken (även om jag pendlat mellan att grafiken är oväsentlig och att den bidrar till stämningen). Spel som Nethack som spelas helt med ASCII-grafik har också sin charm.
Nu är jag i och för sig dedikerad PC-spelare, men när jag bootade upp Need For Speed: Underground för första gången tyckte jag att det såg jävligt snyggt ut.
Första spelet jag kommer att tänka på är The Last Ninja 2. Mind blown back then urskönt soundtrack hade spelet också..
Jadu var nog nått av final fantasy spelen på ps1 men efter de insåg jag att de kommer bli bättre och bättre tills fotorealism blir verklighet..
Tror att Microcosm på Amiga Cd32 var bland de första spelen som fick mig känna att det inte kunde bli mycket snyggare än så.
Men kan instämma i Metal Gear Solid 2 som nämns ovan, även det kändes extremt snyggt för sin tid.
Skulle nog säga Mortal Kombat.
”De ser ut som riktiga människor!!!!!” 🙂
Första gången jag spelade Resident Evil 1 tyckte jag att den första zombien såg ut att vara riktig, det var en upplevelse 😀 sedan kom MGS och förändrade allt
Första Deus Ex, som jag tyckte var oerhört snyggt även när man körde med texturer på ”Low”. Visst insåg jag att grafiken kommer bli bättre men jag kommer ihåg att jag kände väldigt starkt att den inte behöver göra det. Detta var tillräckligt bra som det var.
När jag började köra Burnout Paradise på PS3 så minns jag att jag sade till min fru att det nog inte kan bli mycket snyggare än såhär. Vi hade då plöjt ned hundratals timmar i Burnout 3 och Burnout revenge…
Jag minns att jag till och med kunde sitta länge länge och titta bort i solnedgången mot ön som Criterion lovat inom en snar framtid.
En platinum i NFS Most Wanted senare vet jag med säkerhet att vår virtuella verklighet bara kan bli vackrare, mer realistiskt och innehålla fler effekter än vad vi någonsin vågat hoppas.
På fredag ska jag se om mina förväntningar motsvaras i NFS Rivals – det är säkert mycket vackrare, har säkert mer löv och rör sig säkert mycket snyggare men jag hoppas också på utveckling kring AI och spelglädje! 🙂
För mig var det när jag såg första mellansekvensen i Final Fantasy VII. Satt hemma hos en polare och kunde knappt fatta att det kunde vara så snyggt. Sen när jag spelade om det efter 10 år hade jag inte riktigt samma känsla… 😛
Soul Calibur till Dreamcast fick mig att häpna, även Dragon’s Lair till Amiga stirrade man på och trodde inte det var sant riktigt.
Har för mig att Max Payne 2 var det första spelet där jag kände ”wow, nu kan de inte komma längre – det här ser förrenderat ut!”
Kommer ihåg Little big Adventure hur imponerad jag var på grafiken, men de spel som jag trodde att grafiken kommit till max var nog Soul Calibur till Dreamcast. men ack så fel man hade.. 🙂
Hm, hm, hm… Intressant fråga. Kanske Final Fantasy VIII, kanske Chrono Cross, kanske Shen Mue.
Var visserligen inte ett spel, och jag tror inte jag trodde bättre grafik var omöjlig i framtiden, men jag vridde och vände och zoomade på den här sötnosen mer och under längre tid än vad som kan anses hälsosamt antagligen:
http://www.youtube.com/watch?v=rwNt_9GvpFI
🙂
När jag spelade Perfect Dark Zero på xbox 360för första gången, blev shockad över hur snyggt det var jämför med ps2 spel.
Minns att jag tyckte att Gran Turismo 2 såg sjukt verkligt ut. Det kanske det inte riktigt gjorde om man ser tillbaka på det nu…