Veckans fråga: DLC – bra eller dåligt?
DLC, ”Downloadable Content” eller nedladdningsbart extrainnehåll – kärt barn har många namn och idag kretsar vår fråga till dig om spelens utökning som läggs till i efterhand. I dagsläget finns det väldigt få spel som inte anammar detta sätt att driva merförsäljning. Några spel innehåller mängder med gratisgodis som till exempel Burnout Paradise medan andra ser till att vi som spelare får betala för saker som egentligen inte har något värde.
Om jag lyssnar lite på allt som sägs om DLC, upptäcker jag snabbt att det finns många aspekter på fenomenet. En del utvecklare strävar efter att förlänga spelets livslängd och försöka driva nyförsäljning av spelen genom att spelarna inte byter in sina titlar. Andra talar till den starka nörden som finns i många av oss och erbjuder klädesplagg till virtuella popdivor eller ett nytt mönster som kan pryda spelarens vapen i ett actionspel.
Säga vad man vill om det här sättet att få oss att spendera mer pengar i spelen, det fungerar och ser till att generera en ny intäktsström för utvecklare och utgivare av spel. Nu vill vi veta vad du tycker – har du investerat i virtuella möbler, en ny bil eller något annat som inte hörde till spelet från början?
Martin försöker utröna motiven innan inköp
Jag brukar dela upp DLC i två kategorier; en där extramaterialet erbjuder mig något jag vill ha som spelare och en där det är uppenbart att utgivaren är girig. Som exempel på den sistnämnda, räknar jag till exempel in de försvunna (borttagna?) delarna ur Assassin’s Creed II. Råkar jag ut för denna kategori, ska det mycket till för att jag vill betala extra men tycker jag att materialet är värt det, då betalar jag.
En typ av nedladdningsbart innehåll som jag däremot ofta köper är extramaterial. Det kan vara nya låtar till Hatsune Miku-spelen, eller nya flipperbord till Pinball Arcade. Vi spelare har alltid ett val, vi kan alltid rösta med plånboken. Är det uppenbart att ett spel inte tillfredsställer mig som spelare i sitt grundutförande, tänker jag minsann inte betala för att få en bättre upplevelse levererat som DLC.
Johan röstar med plånboken
Det är populärt att ha en strikt negativ inställning till alla former av expansioner eftersom många förutsätter att det handlar om innehåll som kapas från ursprungliga spelet för att säljas separat. Trots denna högljudda negativa inställning säljs extramaterial till spel mer än någonsin. Själv är jag ingen storkonsument när det kommer till DLC, mest eftersom de flesta expansioner är fokuserade på flerspelarlägen eller kosmetiska förändringar. Jag tycker inte att dessa bitar tillför något till min egen upplevelse och därför köper jag helt enkelt inte dem.
När utvecklarna lägger resurser på tilläggskampanjer eller ytterligare berättelser är jag dock mer benägen att hugga till. Lysande upplevelser som The Last of Us: Left Behind (10/10), Burial at Sea-expansionerna till Bioshock Infinite och så klart Bloodborne: The Old Hunters (10/10) är klara exempel på hur lyckade kampanjexpansioner kan se ut, och de är värda varenda krona.
Dåligt Lastad CD enligt Andréas

Vissa spel består numera av flera hundra småfiler. Illustreras här som obegripligare än språket där för mig.
Eftersom jag är kvar i känslan att ett spel bör vara just ETT spel så betyder det oundvikligen att jag aldrig upplever DLC som direkt toppen. En massa nedladdade uppdateringsfiler är liksom inget att samla på; de är inte bara kortsiktigt olidligt krångliga, de är också långsiktigt fullständigt värdelösa.
Bra färskt exempel: Bloodborne – Game of the Year Edition. Rejält DLC som släpptes långt efter och inte försökte sälja in sig i det ursprungliga spelet genom att uppdatera det till ”numera inte komplett”. Dessutom släpps det fysiskt, och alltså som ett verkligen komplett spel. Köptes, igen.
Dåligt färskt exempel: Star Wars: Battlefront. DLC utropas av utgivaren långt innan släpp och känslan av att en flod av mer kommer splittra spelarbasen och snabbt göra vissa kartor ospelbara för att som en följd förkorta hela spelets livslängd är påtaglig. Inget köp alls vare sig av grundspelet, eller såklart då DLC.
Det här är några av våra tankar, vad tycker du om ”DLC”?
För mig är det ganska enkelt. DLC som agerar som en expansion (mer content, fler banor, mer story, i kombination med mer annat också) är bra. Exempel är precis som ni nämner Last of Us, Bioshock, Sunset Overdrive, osv.
Dålig DLC i min bok är nya dräkter, nya vapen, paywalls för att låsa upp saker i spelet. Sen är jag skeptisk till day 1-DLC (som redan finns på skivan).
Spel jag älskar brukar jag belöna med DLC-inköp. Mass Effect-serien, Guitar Hero, Sunset Overdrive är några exempel där jag köpt mer. I Sunset-fallet betalade jag mer för season pass än för grundspelet (179:- för skivan, 199:- för season pass) och det var värt det.
Så länge jag känner att jag får ett ”komplett” spel så stör jag mig inte på DLC:er.
Det finns ju givetvis alltid en rädsla att tillverkarna mer och mer kommer urholka grundspelet för att fokusera mer på att utveckla och sälja DLC, men det är åtminstone inte något jag känt att jag upplevt än, förutom i de uppenbara fallet där man är helt ärlig med att affärsidén är att kasta ur sig ett billigt eller gratis grundspel som man sedan kan fylla på med innehåll, som t.ex ovan nämnda Pinball Arcade.
Köper väldigt sällan DLC, enda jag kan komma på just nu är Mass Effect 1-3 och Payday 2 (då jag äger en lite aktier i Starbreeze känner jag mig nästan tvungen 🙂 ) som jag köpt DLC:er till men har ändå alltid tyckt jag fått fullvärdiga spelupplevelser av de spel jag spelar, med eller utan DLC.
Kommer troligtvis aldrig köpa ett kostym-DLC, men ser inget problem att valmöjligheten finns där för de som vill ha det.
DLC är bland de värsta som kommit i spelvärlden! Extra sjukt är det när de ofta redan ligger på skivan och låses upp med en kod. Girigt är bara förnamnet! Dom kan se till att släppa kompletta spel från början istället!
Jag brukar läsa vad det är för något som ingår och sedan gör jag ett val.
Jag gillar Gratis DLC men gratis spel aktar jag mig för. Jag brukar att de måste få in pengar på något sätt
Det finns bra DLCs (mer story i form av små expansioner typ Bethesda-spelen, Minerva’s Den, The Knife of Dunwall och The Brigmore Witches), men också dåliga DLCs. Speciellt japanska spel verkar ha DLCs som är rent slöseri med pengar i mitt tycke, som en bikini till en karaktär i ett JRPG osv.
Och väldigt många DLCs tar överpris för vad dom erbjuder, har väntat på att det blir rea på ”Alla systrar-prologpaket” till Drakengard 3 i 1.5år nu.