Recension: Wasteland 3 [PS4]

Under slutet av 1990-talet var det tuffa tider i USA, Arizona. Efter ett globalt kärnvapenkrig har ett kompani av arméingenjörer som överlevt katastrofen börjat om på ny kula i ett federalt fängelse. För att kunna hjälpa andra som överlevt ute i öknen bildar de Desert Rangers – en hommage till Texas Rangers.

Hundra år senare är du och din partner med i Ranger Team November som skickats för att träffa Colorados ledare Patriarken. Det finns nämligen ett jobb Patriarken behöver hjälp med och i utbyte kommer han att skicka en konvoj med förnödenheter ni desperat behöver. Dessvärre har Patriarkens fiender fått nys om er ankomst och efter ett elakt bakhåll är det bara du och din partner som överlevt. Ditt jobb är nu att etablera en bas, samla ihop ett nytt team och slutföra Patriarkens uppgift för att rädda alla där hemma.

Wasteland 3 är ett turordningsbaserat och taktiskt rollspel som för tankarna till Mad Max-filmerna vad gäller stämning, men bytt ut het öken mot ett svinkallt Colorado. Patriarken är med andra ord en ganska obehaglig typ i en kall och ogästvänlig värld.

Striderna är tydligt inspirerade av klassikern X-COM och din stridande trupp kan bestå av maximalt sex medlemmar. Den duo du börjar spelet med kan du antingen välja från några färdiga par eller skapa ett eget stridspar – något jag starkt rekommenderar!

Vänta nu! Du tog alltså med dig en kniv till en eldstrid – på riktigt!?

Det här är verkligen ett rollspel enligt den gamla skolan, som inspirerats av de största och sedan skapat sig sin egen identitet. Efter att ha spanat in föregångaren från 2014 är det tydligt att spelstudion dragit lärdom och med trean vill visa hur mycket de lärt sig.

Av detta skäl känner jag mig direkt som hemma och tillbringar alldeles för mycket tid i menyer med mina färdigheter, vapen och utrustning. Det finns ett tydligt uppdrag och mål med din vistelse i Colorado, men trots detta har jag för ovanlighetens skull inget emot att göra sidouppdrag.

Den främsta orsaken för detta är alla olika val du kan göra beroende på dina karaktärers färdigheter och att de faktiskt påverkar äventyret rejält – både kortsiktigt och långsiktigt. Jodå, här finns omspelningsvärde! Väldesignad spelvärld, intressanta fraktioner, välskriven handling och inte minst röstskådespelarnas insats höjer upplevelsen.

Vad då högertrafik? Jag har både snöplog och kanon på taket – de får väja!

Sedan är jag mycket förtjust över att resa runt i ett vapenbestyckat fordon som jag själv kan modifiera och utrusta efter eget tycke. Inget resande genom att klicka på en plats alltså, utan du åker dit på riktigt. Stort plus att det också går att ta hjälp av sitt fordon i de taktiska striderna.

Spelet har haft en del problem med buggar och har därför patchats en hel del innan det släpptes (när jag spelat) och kort efter lanseringen, och därför är uppe i version 1.06 idag. Det har varit mest krångel för de som vill spela kampanjen tillsammans med en kompis online, men att spela ensam fungerar bättre nu.

Fast låt nu inte buggar och patchar skrämma er. Wasteland 3 är ett bra och gediget äventyr på 50-60 timmar beroende på hur du spelar och med tio olika slut. Jag rekommenderar att spela med en kompis online om du har möjligheten. Detta är en glänsande juvel för både gamla och nya spelare med kärlek för taktiska rollspel och något du inte får missa!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.