Recension: Wasteland 2: Director’s Cut [PS4]

Wasteland är ett namn som inte riktigt är lika känt som till exempel Fallout, men faktum är att originalspelet som släpptes 1988 till stor del inspirerade just Fallout. Detta är förstås eftersom producenten Brian Fargo ligger bakom båda titlarna, och han verkar ha en förmåga att etablera härligt stämningsfulla postapokalyptiska spelvärldar.

Under 2012 startade Fargo och hans studio inXile en Kickstarter-kampanj för att skaka liv i Wasteland igen genom en ambitiös uppföljare, som till en början enbart var ämnad för en PC-lansering. Eftersom kampanjen blev väldigt lyckad gavs möjligheten att expandera dessa planer, vilket nu har resulterat i Wasteland 2: Director’s Cut.

När spelet tar vid har en viktig medlem av Desert Rangers blivit mördad, och det blir din uppgift att lista ut vem som ligger bakom detta illdåd. Denna grupp fungerar lite som en polisstyrka i den livsfarliga ödemarken som är fylld av muterade djur och galna kriminella gäng, och de fyller därför en viktig funktion för att fredliga människor ska kunna leva ett relativt drägligt liv. Och då menar jag verkligen relativt, eftersom det mesta i detta radioaktiva landskap är eländigt på ett eller annat vis.

Taktik i all ära, men inget slår en rejäl explosion.

Du börjar med att skapa fyra karaktärer som skapar stommen i den grupp som ska skipa rättvisa, och det märks tidigt att det är viktigt att du skapar karaktärer som har olika färdigheter för att komplettera varandra på ett optimalt vis. I många rollspel nuförtiden går det att klara sig ganska bra genom att sprida ut färdighetspoäng på många olika poster, men i detta spel är det viktigt att ha spetskompetens. Det gör också att varje karaktär blir än mer viktig för gruppen och en eventuell förlust av en medlem är katastrofal.

Wasteland 2 är ett spel som inte håller spelarens hand på något vis, och ämnar tilltala fansen av de gamla PC-rollspelen från 90-talet. Strider utspelas turordningsbaserat och kräver en hel del eftertanke och strategi om du ska lyckas. Detaljer som att du faktiskt kan råka träffa dina vänner om de står i skottlinjen har varit förödande för mig vid ett par gånger, och därför är sparfunktionen din absolut bästa vän i detta spel. Använd den ofta!

Spelet skapades ursprungligen för PC och det är tydligt att menysystem och styrning är anpassat med denna plattform i åtanke. Det gör att en del interaktioner i menyer känns lite fumligt med handkontroll och utvecklarna har inte till hundra procent lyckats strömlinjeforma denna aspekt av konsolversionen.

Eftersom det är ett väldigt berättelsedrivet spel finns det mycket text att ta sig igenom, och även om stora delar av spelet har talad dialog finns det en hel del att läsa. Problemet är att texten är ganska svårläst, och även när jag ställer upp textstorleken till maximal storlek känns det inte riktigt tillräckligt. Det handlar en del om att kontrasten mellan textfärgen och bakgrunden inte är speciellt bra heller, utan smälter ihop en aning.

21489428152_e5fa62a22d_h

Högt belägna krypskyttar är alltid en fröjd att ha med sig i en strid.

Jag upplevde dessutom buggar i styrsystemet som bland annat gjorde att markören verkade ha en egen vilja samt att det inte gick att utföra vissa saker eftersom kommandohjulet inte dök upp. Det är minst sagt irriterande när en karaktär är snudd på död och din läkare inte kan hela honom eftersom spelet har fått för sig att du försöker öppna ett kassaskåp istället.

Spelet har en intressant huvudberättelse, men den starkaste aspekten i Wasteland 2 är karaktärerna och sidoberättelserna. Din grupp ställs inför flera tuffa beslut som har djupa konsekvenser och det är riktigt givande att investera tid i alla möjliga sidospår, något som verkligen inte alla rollspel nuförtiden kan stoltsera med.

Wasteland 2 är tveklöst ett spel som kan få klockan att gå väldigt fort. Trots de tidigare nämnda problemen med styrning och buggar är det överlag det närmsta vi kommer ett klassiskt PC-rollspel på en konsol, och bara det är ett fantastiskt steg i rätt riktning. I likhet med när XCOM: Enemy Unknown släpptes till PlayStation 3 har det bevisats att denna typ av spel inte är omöjliga att avnjuta på konsoler. Har du möjligheten att välja hade jag nog rekommenderat PC-versionen av Wasteland 2, men det är oavsett plattform ett starkt rollspel.