Recension: Two Point Hospital [PS4]

Så här i sjukdomstider känns ett spel som Two Point Hospital konstigt nog lite extra relevant på något sätt. Inte nog med att de årliga förkylningarna och influensavågorna frodas bland det svenska folket, nu står även det globala otyget covid-19 och knackar på ytterdörren. Som tur är hanteras inte såpass allvarliga sjukdomar i Two Point Hospital utan här står snarare sjuk humor av den bra sorten i fokus.

När spelet utannonserades för några år sedan sades det vara en spirituell uppföljare till den gamla klassikern Theme Hospital från 1997, något som är klart tydligt i både tema och upplägg såväl som humor. Two Point Hospital går likt sin förebild ut på att bygga och sköta vårdinrättningar. Till en början är det mindre anläggningar i stil med vårdcentraler men allt eftersom expanderar ägorna till att omfatta även större sjukhus.

Spelet är likt andra spel i genren tänkt att ständigt hålla spelaren aktiv och på tårna, något som i det här fallet innebär att jag måste agera byggmästare, ekonom, projektledare och personalchef på samma gång. Så fort jag startar min inrättning kommer patienterna promenerande in genom entrén med diverse problem.

Den orealistiska designen och temat gör att det blir både lätt och kul att hålla isär patienter eftersom det många gånger går att se på dem vad som är problemet. Visst kan jag läsa i det lilla informationsfältet som dyker upp vad de lider av, men det är mycket smidigare att bara slänga ett snabbt öga på dem när de traskar in och därefter dirigera dem vidare.

Med kompetent personal kommer man långt.

För att kunna få min anläggning att gå runt ekonomiskt gäller det att lägga upp min strategi på rätt sätt. Att ha rätt sorts sjukvårdsutrustning och lokaler hjälper givetvis, men det är mer som spelar in när du vill göra ett bra och effektivt jobb. Att diagnosticera och hjälpa patienter drar såklart in pengar, men om behandlingen ska lyckas och patienten ska vara nöjd med sitt besök krävs andra åtgärder såsom uppmuntrande inredning, välstädade lokaler och en effektiv personal. Misslyckade besök ger dåligt rykte och sämre inkomster, vilket inte håller i längden.

Jag gillar verkligen systemet som genomsyrar Two Point Hospital och humorn fungerar som grädde på moset. Vissa inslag är egentligen bara små detaljer utan jättestor inverkan, men de bidrar till att stämningen alltid ligger på topp, även när det går dåligt för mig. Ett av mina favoritinslag är det faktum att personalen jag anställer har olika förmågor, olika utbildningar och personligheter som kan vara både för- och nackdelar i deras prestation. Ta till exempel det faktum att ett spöke kan dyka upp när en patient råkar avlida. Vilken tur att det visar sig att min ena vaktmästare har rena ghostbusters-utbildningen och snabbt kan dammsuga upp otyget.

När patienterna lider av sjukdomen ”Mockstar” behövs en duktig psykolog.

Ett annat mer avgörande inslag i spelet är möjligheten att kunna pausa tiden ifall man behöver fundera lite över sitt upplägg eller när man ska bygga. Det underlättar en hel del om man behöver ta sig en tänkare, men jag upplever att det tar lite av spänningen och rekommenderar att man håller sig ifrån det så långt det går om man vill uppleva spelet till fullo. Att möjligheten finns är dock ett bra beslut av skaparna.

Two Point Hospital är en ganska lättsam upplevelse, både i upplägg och rent speltekniskt. Kontrollen är lätt att komma in i och fungerar förvånansvärt bra även till konsol, något som inte alltid är självklart när ett spel ursprungligen släppts till PC. Det är ett roligt spel som kanske inte kommer att fånga upp de allra tuffaste fansen av ekonomifokuserade strategispel, men för gemene man finns det nog en hel del timmar av nöje att hämta.

1. Kristoffer Nyrén Krille