Recension: Transformers: Rise of the Dark Spark [PS4]

Synkat med släppet av Michel Bays senaste hjärndöda, men ack så påkostade, Transformers-film dök även ett spel på temat upp. Då är det förstås lätt att anta att det handlar om ett filmlicensspel, men Transformers: Rise of the Dark Spark har faktiskt ytterst lite med biofilmen att göra.

Rise of the Dark Spark är istället en direkt uppföljare till de relativt väl mottagna War for Cybertron och Fall of Cybertron. Lättsmält tredjepersonsaction i en förutsägbar och oengagerande berättelse samt ett tröttsamt vågbaserat samarbetsläge är vad som erbjuds.

Det hörs förmodligen redan hur måttligt imponerad jag är av Edge of Realitys försök att göra våra barndomshjältar rättvisa. Låt oss ta det rent estetiska till att börja med. Rise of the Dark Spark är så äckligt gråbrunt och själlöst att jag blir alldeles deprimerad. Hur en färgglad och lättsam tv-serie och serietidning kan tolkas på det här sättet är en smula förbluffande.

Optimus Prime viftar avvärjande när han tillfrågas om detta är ett bra spel.

Optimus Prime viftar avvärjande när han tillfrågas om detta är ett bra spel.

Actionmomenten i sin tur saknar tyngd och dynamik. När jag avlossar en raketkastare susar det bara till lite lätt och träffarna märks knappt vare sig grafiskt eller ljudmässigt. Möjligheten att förvandla sig till ett fordon finns visserligen med, men jag får snudd på aldrig någon direkt anledning att göra det och därav blir en av de mer centrala mekanikerna helt meningslös.

En av få ljuspunkter är möjligheten att gå upp i nivå och låsa upp nya vapen och förmågor. Att döda fiender, klara bonusmål eller banor ger erfarenhetspoäng som sedan spenderas på att exempelvis uppgradera ett vapen jag skaffat tidigare. Vapnen är varierade och ganska kul att leka med, men tyvärr känns det inte som att det spelar särskilt stor roll vilka val jag gör och då försvinner givetvis mycket av tjusningen.

Den fjorton uppdrag långa kampanjen är inte särskilt lång, men jag lyckas ändå tröttna rejält redan innan jag nått halvvägs. Jag byter växelvis mellan att spela som Decepticon och Autobot, men jag har allt som oftast ingen aning om var jag befinner mig eller varför jag dödar drivor och åter drivor av rivaliserande robotar.

Samarbetsläget för upp till fyra personer kan du nog gissa dig till vad det går ut på. Ja precis, vågor av fiender ska besegras på avgränsade kartor. Besvikelsen fortsätter även här då kartorna både är få till antalet, väldigt lika varandra och dessutom alldeles för små.

Det känns onekligen svårt att rekommendera Transformers: Rise of the Dark Spark till någon. Det är måhända ett fullt fungerande och medelmåttigt actionspel, men det är också uppenbart framstressat och skapat med ytterst lite kärlek till ursprunget.

Kommentera