Recension: Tourist Bus Simulator [PS5]

På pappret innehåller Tourist Bus Simulator så många intressanta saker att det formligen kliar i fingrarna att sätta igång med min karriär som busschaufför på den soliga ön Fuerteventura. Jag minns nämligen gatorna och vägarna på ön relativt väl och ser fram emot att få navigera stora bussar i trånga, otillgängliga miljöer.

Direkt när jag startar spelet, får jag två val; ett strategiskt spel där jag måste hantera ekonomin i företaget och ett läge där jag bara kan köra omkring på ön helt fritt. Jag provar det fria läget men tröttnar väldigt snart då det visar sig vara helt utan utmaning.

Här är jag! Redo att ta mig an världen!

Det strategiska läget får mig dock att fastna direkt. Jag har ett litet kontor från vilket jag snart köper en buss och accepterar mina första kontrakt för att börja skjutsa turister runt ön. Jag reagerar ganska omedelbart på att mitt kontor inte riktigt känns färdigt; dörrarna hänger i luften utan gångjärn och solskenet liksom blinkar när det tränger igenom fönsterna.

Jag tänker inte mer på det utan fokuserar istället på att skjutsa turister, lära känna ön och tjäna pengar. Det dröjer inte länge innan jag har råd anställa en till chaufför som kan avlasta mig bakom ratten och inom kort har vi också råd att köpa en lite mindre buss för att utöka flottan.

Buggar och konstigt beteende hos de datorstyrda karaktärer i simulatorspel som detta är vanligt förekommande, men Tourist Bus Simulator tar galenskaperna till helt nya nivåer. Jag råkar ut för karaktärer som växer fram ur marken, glider baklänges ur bussen och beter sig allmänt konstigt. Dock är det oerhört roande att observera och inget som stör spelupplevelsen något nämnvärt.

När spelet inte visar sina fula buggar, är det ganska vackert

Något som däremot inte är roande alls är de lite mer spelförstörande buggarna som emellanåt visar sitt fula tryne. Vid flertalet tillfällen har jag fastnat i en meny som visar hur mycket jag rör styrspakarna, något som täcker större delen av skärmen och dessutom eliminerar möjligheten att se kartan med GPS. Vissa gånger slutar även kontrollen att fungera när jag kör och växlar mellan vyer.

Mina medtrafikanter är inte heller speciellt välprogrammerade. Faktum är att de i vissa situationer inte verkar medvetna om min existens över huvud taget. Det har hänt mer än en gång att en bil eller lastbil helt plötsligt får för sig att svänga ut i min fil. Kollisionen är ett faktum och det är i dessa fall som jag inte uppskattar spelets grund i verkligheten eftersom varje krock, skadar bussen en aning.

Tourist Bus Simulator hade kunnat vara en värdig konkurrent till favoriten Bus Simulator. Men då hade det krävts att utvecklaren hade tillbringat några månader till med att polera upp titeln till ett lite mer spelbart skick. Som det är idag står det sig inte alls väl, utan bör undvikas fram tills att utvecklarna har släppt en eller två uppdateringar.