Recension: Taiko no Tatsujin: Drum Session! [PS4]

En del spel är mer japanska än andra, och Taiko no Tatsujin: Drum Session! tillhör definitivt den kategorin. Det jag främst tänker på är den gulliga tecknade mangastilen, de skrikiga rösterna och med tanke på att detta är ett rytmspel, musiken. Jag har spelat många genrespel genom åren och har importerat ett par japanska titlar som antingen aldrig nådde väst som är fallet med IA/VT Colorful för PlayStation Vita, eller omarbetades rejält som när Osu! Tatakae! Ouendan! utvecklades till Elite Beat Agents.

Taiko no Tatsujin-serien såg dagens ljus i de japanska arkadhallarna redan 2001 men det här spelet är det första i serien som släpps i Europa. Tyvärr släpps det endast digitalt och den enda möjligheten att få tag på en trumkontroll är att importera den från Japan. Jag hade gärna sett ett fysiskt släpp tillsammans med en trumma, likt hur Guitar Hero-serien lanserades. Men plasttillbehör åt sidan, hur står sig detta mot andra rytmspel på marknaden?

Animal från Mupparna skulle vara en fena på det här spelet.

Spelmekaniken är väldigt enkel, där röda och blå noter kommer åkande längs en bana och jag ska slå mitt på trumman för röda och på kanten för blå. Eftersom jag inte har någon trumma får jag istället trycka på knappar på min Dualshock 4 vid rätt tidpunkt. Trumman är uppdelad i två halvor och trycker du på båda halvorna för större noter får du högre poäng, och sedan finns det tre varianter av trumvirvlar där du ska hamra så fort du kan.

Det finns två spellägen, Taiko mode där du försöker förbättra dina poängrekord i de fyra svårighetsgraderna och löser utmaningar på en bingobricka samt ett läge där du möter mänskliga motståndare i ett rankingsystem. Det finns också ett lokalt flerspelarläge där två spelare kan tävla mot varandra. I några av sångerna dyker gäster upp och du tävlar mot Hello Kitty, Pac-Man och Heihachi från Tekken. Lyckas du få bingo tjänar du en valuta som kan användas för att låsa upp kosmetiska uppgraderingar.

Några kändisar dyker upp i vissa av låtarna.

Musiken är alltid viktig i rytmspel och trots att jag spelar mycket japanska spel och tittar på anime börjar jag känna att jag kanske inte tillhör målgruppen för spelet. Musiken är uppdelad i flera kategorier som anime, klassisk musik, vocaloid, japansk pop och Namco original. Av de 73 låtarna i spelet är det kanske en handfull som jag verkligen älskar, och det blir lite för lite för att det ska hålla i längden.

Men ett ännu större problem är att spelet snabbt blir enformigt. Jag förstår att enkelheten fungerar när man sitter med två trumstockar och en puka framför sig, men när jag spelar på en handkontroll blir det extremt tradigt i längden och jag tröttnar efter några sånger varje gång jag startar spelet. Ett annat irritationsmoment är den gälla, skrikande rösten som ropar något varje gång jag river av en trumvirvel.

Jag önskar verkligen att trumtillbehöret skulle ha släppts i Europa eftersom jag tror att spelet skulle lyfta avsevärt i spelkänsla. Tänk dig själv att spela Guitar Hero med en handkontroll. Svårighetsgraden känns också extra hög när jag spelar med handkontroll.  Jag får känslan att det skulle vara mer naturligt att använda båda händerna med trumpinnar än att köra varannan not med vänstern och högern vid vanliga knapptryckningar när noterna kommer farande i ett rasande tempo.

Taiko no Tatsujin: Drum Session! är ett helt ok spel och rent tekniskt fungerar det som det ska, men det lyfter aldrig och bjuder inte på det där lilla extra i spelkänslan.