Recension: Story of Seasons: A Wonderful Life [PS4, PS5]

Story of Seasons: A Wonderful Life är en efterlängtad nyversion av det älskade spelet Harvest Moon: A Wonderful Life (Harvest Moon-serien finns kvar men på grund av licens- och rättighetsstrul är det egentligen Story of Seasons som är de ”äkta” Harvest Moon-spelen numera) och för de som längtar efter en resa tillbaka till sina farming-rötter från barndomen är detta en titel som kommer att uppmuntra många att plocka upp spade, hacka och yxa igen. Trots aningen kantig spelmekanik erbjuder spelet en underbar och avkopplande spelupplevelse som cementerar det som ett av de bästa spelen inom farming-genren.

Det första som träffar spelaren när du kliver in i världen av Story of Seasons: A Wonderful Life är den nostalgiska känslan, åtminstone om du spelade Harvest Moon: A Wonderful Life när det ursprungligen släpptes. Miljöerna, karaktärerna och musiken är omarbetade för nyversionen men ändå trogna originalet, vilket förstärker känslan av att återvända till ett kärt barndomsminne. För nya spelare är det fortfarande en chans att upptäcka charmen och enkelheten som gjorde det ursprungliga spelet så speciellt.

Spelmekaniken i Story of Seasons: A Wonderful Life kan kännas något föråldrad i dagens gaming-landskap, och vissa aspekter kan vara repetitiva och kräva en del tålamod. Det tar tid att odla grödor, ta hand om djur och bygga upp sin gård. Vissa spelare kan också tycka att tidsbegränsningarna är stressande och hindrande för deras frihet att utforska och utveckla gården i sin egen takt. Trots dessa mindre brister är det viktigt att komma ihåg att Story of Seasons: A Wonderful Life är en titel som bygger på att skapa en avkopplande och fridfull atmosfär, och det lyckas verkligen med det.

Sakta men säkert blev det tydligt att gården inte gick runt med enbart ett av varje djur.

En av spelets stora styrkor är karaktärerna och interaktionerna i spelet. Byborna har alla sina egna personligheter och historier, och att lära känna dem och bygga relationer är en viktig del av spelupplevelsen. Dialogen är välskriven och bidrar till att skapa samhörighet och gemenskap i den virtuella världen. Att se byn och dess invånare utvecklas över tid får mig att känna mig som en del av något större och ger en känsla av prestation och tillfredsställelse.

En annan fantastiskt inkluderande och välkomnande aspekt är möjligheten att välja mellan en manlig, kvinnlig eller icke-binär huvudkaraktär som en hyllning till mångfald och representation inom spelvärlden. Genom att ge spelarna friheten att skapa en karaktär som speglar deras egen identitet, oavsett kön eller könsidentitet, visar spelet att alla är välkomna att delta i denna härliga farming-upplevelse. Det är en upplyftande och betydelsefull funktion som belyser vikten av inkludering och erkännande av olika identiteter inom spelindustrin. Det är fantastiskt att se att utvecklarna prioriterar att skapa en spelvärld där alla spelare kan känna sig representerade och accepterade.

Annonsen efter världens mest surmulna barnvakt gjorde verkligen susen.

Grafiskt sett har spelet fått en välbehövlig uppgradering. Karaktärerna och miljöerna är färgstarka och charmiga, med detaljerade animationer och visuella effekter som förhöjer upplevelsen. Musiken är också väl vald och bidrar till den avkopplande atmosfären med sina lugna melodier och melodiska toner.

Sammanfattningsvis är Story of Seasons: A Wonderful Life en nostalgitripp som lever upp till förväntningarna för fans av det ursprungliga spelet. Trots viss föråldrad spelmekanik och repetitiva moment erbjuder spelet en härligt avkopplande och fridfull spelupplevelse. Den nostalgiska känslan som väcks av att återvända till en älskad farming-värld, de välgjorda karaktärerna och den charmiga grafiken gör att spelet håller sig högt bland de bästa titlarna inom genren.

Spelet må sakna många av de förbättringar som genren har introducerat under de 20 år som gått sedan A Wonderful Life ursprungligen släpptes men samtidigt lär de som aktivt söker upp titeln vara här främst av de tidigare nämnda nostalgiska skälen. Men i slutänden står en sak obestridligt klart och det är att om du är ute efter en spelupplevelse som låter dig koppla av, njuta av virtuell jordbruk och bygga meningsfulla relationer, är Story of Seasons: A Wonderful Life ett spel som du inte bör missa.