Recension: SteelSeries Arctis 7P+

I samband med Sonys satsning på att implementera en dedikerad ljudprocessor för 3D-ljud i PlayStation 5 har det blivit allt viktigare med bra headset för att få ut maximalt av denna upplevelse. Jag har länge använt mig av Sonys egna Pulse 3D-lurar när jag inte kör ljudet via surroundanläggningen, men det har varit lite sparsamt med konkurrenter som dels är certifierade för Tempest 3D men som även har bra komfort och ljud.

SteelSeries har dock beslutat sig för att ge sig in i leken med modellen Arctis 7P+ som är utvecklad med PlayStation 5 och dess ljudfunktioner i åtanke, och jag har hårdtestat dessa lurar för att se hur de mäter sig med mina trotjänare från Sony.

Första intrycket jag får från dessa SteelSeries-lurar är inte speciellt positivt. Eller rättare sagt från den USB-dongel som möjliggör den trådlösa anslutningen till konsolen. Den använder sig av USB-C, vilket är praktiskt med tanke på porten som sitter i fronten på konsolen, men designen av denna adapter är allt utom genomtänkt. Den är nämligen så pass bred att den täcker delar av den andra USB-port som finns i fronten, och denna använder jag vanligtvis för att ladda handkontroller. Det är lite klantigt med tanke på att företaget själv säger att denna modell huvudsakligen är framtagen för PlayStation 5.

Lyckligtvis är det i princip slut på de negativa orden jag kan säga om denna produkt efter detta. Det är busenkelt att ansluta headsetet och aktivera 3D-ljudet i PS5-menyn, även om det kan behövas lite tester fram och tillbaka för att se vilken av de fem olika ljudprofilerna för Tempest 3D som passar dig bäst. Lurarna i sig kräver väldigt lite fysisk justering, då det finns ett praktiskt gummiband längs bågen som anpassar sig så att kåporna sitter bra på dina öron. Komforten är dessutom kanon, och jag har haft långa spelsessioner där jag knappt ens lägger märke till att jag har dem på mig.

Ljudmässigt tyckte jag från början att de saknade lite fyllighet i basljudet, men jag vande mig ganska fort eftersom de övriga registren håller riktigt bra klass för ett headset i denna prisnivå. Jag har dessutom hårdtestat lurarna med flera av de stora flaggskeppen från Sony som har stöd för 3D-ljud, som exempelvis Uncharted: Legacy of Thieves Collection (9/10) och Ratchet & Clank: Rift Apart (9/10), och de har klarat av att skildra dessa upplevelser med bravur.

Arctis 7P+ slår dessutom Pluse 3D-lurarna från Sony på fingrarna rejält när det kommer till batteritiden. Jag lyckades inte få dem att nå riktigt de utlovade 30 timmarna som står på kartongen, men det var inte långt därifrån. Det är ganska imponerande batteritid, och även om skulle glömma bort att ladda dem inför en viktig spelsession med vännerna går det att koppla in dem i DualSense-kontrollen via 3,5 mm-anslutningen.

Under ett par veckors tid har jag sakta men säkert blivit såld på dessa härliga lurar, mestadels baserat på komforten. Men eftersom de även är snäppet vassare än Sonys Pulse 3D på ljudfronten också kan jag konstatera att jag har hittat mitt nya primära headset för spelsessioner både på PlayStation och PC.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.