Recension: SkateBIRD [PS4, PS5]

Hänger du en del på sociala medier är oddsen troligtvis rätt stora för att du då och då får upp en djurvideo i flödet. Mängden djurägare som bidrar till denna enorma snöboll av videor hittar ständigt nya sätt att underhålla sin publik, ett faktum som leder till allt mer annorlunda innehåll. Klipp där djur har tränats upp till att använda skateboards är ingen ovanlighet, men att samma idé skulle utgöra temat för ett spel, det hade jag inte väntat mig. I det fyndigt döpta SkateBIRD har man bytt ut mänskliga åkare mot fåglar, men får det spelet att lyfta mot skyarna?

Utvecklarna bakom spelet har som väntat hämtat mycket inspiration från andra titlar inom skateboardgenren, men även andra delar av skateboardkulturen. T.ex. har man finurligt nog designat spelets logotyp med den klassiska tidningen Thrashers logotyp som förlaga, en liten men charmig detalj som snabbt vaggar in en i en sorts bekväm tillfredsställelse.

Spelets upplägg är snudd på en kopia av det klassiska upplägg som gjorde Tony Hawk’s Pro Skater populärt under sin storhetstid, men inte riktigt lika utvecklat och finpolerat. Dess stora dragplåster är att det har fåglar som huvudpersoner, något som märks fort då det finns ett stort utbud av fågelåkare att välja mellan. Skillnaden mellan dem är dock huvudsakligen visuell, så det är fritt fram att välja det jag tycker ser trevligast ut. Vill man spexa till sin åkare lite extra finns det dessutom en del huvudbonader och andra designpryttlar att tillgå.

Mössan är på, magväskan är på. Nu kör vi!

Spelet utspelar sig mestadels i olika vardagliga miljöer fast sedda ur ett markperspektiv, så min fågel får åka runt bland stolsben, upp-och-nedvända föremål och en och annan ramp som bryter illusionen något. Den ovanliga kontexten är lite rolig, även om det skulle kunna gå att göra ännu mer av konceptet. Nivåerna är inte särskilt stora och tråkigt nog inte heller detaljerade eller omfattande sett till hinder att göra trick på. Det är också svårt att kedja ihop tricken på ett effektivt sätt med de hinder som finns vilket gör att spänningen inte riktigt infaller som önskat.

”Coo Crew”, det tuffaste gänget i parken, ställer till med bråk.

Efter bara en kort stund med SkateBIRD känner jag att där är en hel del med själva åkandet som inte riktigt klickar för min del. Min fågel trillar på tok för lätt och även det lägsta av hinder utgör en fara om jag har någorlunda otur. Det i kombination med att styrningen känns svajig gör att jag gång på gång får se min fågel rulla runt på backen.

Ett annat problem har helt enkelt med fåglars anatomi att göra. Vingar, fjädrar och spinkiga små ben gör sig helt enkelt inte lika bra på en bräda som en människokropp. Detta märks framförallt när jag ska göra trick och inte riktigt kan uppfatta vad det är för sorts rörelse fågeln håller på med. Var det en 360 Benihana eller en 540 Mctwist jag gjorde där i allt virrvarr av fjädrar? Det går hyfsat lätt att utföra tricks, men det känns liksom aldrig som att det är bekvämt eller smidigt att få till en bra serie av dem.

Summa summarum känns SkateBIRD framförallt som något av ett gimmickspel där temat kring fåglar är den stora säljpunkten. Själva skateboardåkandet är alldeles för lättsamt och tunt på innehåll för att det ska bli särskilt roligt för spelare med erfarenhet av liknande spel. Gillar du fåglar och vill ha ett enkelt spel att fnissa åt med vännerna under en lördagskväll kan det här säkert funka, men annars finns det helt klart bättre alternativ.