Recension: Shin Megami Tensei III: Nocturne HD Remaster [PS4]

Likt många andra spelserier har äldre titlar från Megami Tensei-serien börjat dyka upp i nyslipade versioner, i det här fallet Shin Megami Tensei III: Nocturne som ursprungligen släpptes i början av 2003. Fram tills att den här titeln ursprungligen släpptes hade serien huvudsakligen varit en hit i Japan, men Nocturne innebar en liten vändning och öppnade upp för en allt större marknad i väst. Att just den här titeln nu har släppts på nytt är därför inget att fundera över. Men hur står sig ett nästan 20 år gammalt japanskt rollspel inför dagens publik?

Spelets handling startar med något så dramatiskt som jordens undergång. Tokyo, som utgör hemmaplan för spelets protagonist, slits itu och bildar nu ett slitet spelbräde som handlingen mestadels utspelar sig på. De få människor som överlevde undergången är splittrade, utspridda och kämpar för att överleva de horder av demoner som blivit jordens nya härskare. Huvudkaraktären är dock lite speciell i sammanhanget och erhåller demoniska egenskaper som inte bara gör honom till en halvdemon utan även ger honom möjlighet att slå tillbaka mot de demoner som sätter sig emot honom.

”Ursäkta mig herr demon, vilket gymnasie går ni på?”

Det finns mycket i spelets stil och struktur som, trots att det kanske är lite utdaterat med dagens mått mätt, faktiskt känns väldigt annorlunda och spännande. Handlingen är snudd på för långsam och det är svårt att få grepp om detaljerna bakom undergången, men samhället som har skapats i demonernas regi är inte riktigt vad jag hade föreställt mig. Det är inte ett Doom-aktigt inferno, utan snarare ett samhälle under uppbyggnad där demonerna lever i en något instabil symbios. Protagonisten vars kombination av mänskliga och demoniska egenskaper ger honom en fördel blir snabbt en central figur i det nya samhällets utveckling.

Med lite övertalning, mutor eller andra gentjänster kan jag få kaxiga demoner som jag möter på slagfältet att gå med i min trupp, och snart har jag en liten armé av kamrater som jag kan tillkalla och ha som understöd i spelets strider. Upplägget påminner lustigt nog lite om det i Pokémon, och det blir väldigt involverande att försöka få med varje häftig demon i min grupp. Trots att uppgraderingsmöjligheterna är väldigt begränsade finns det ändå ett nöje i att se dem lära sig nya förmågor och ibland även utvecklas till starkare versioner av sig själva. Balansen i din demontrupp är viktig, och det går snabbt åt skogen om jag inte är observant på deras styrkor och svagheter.

Tyvärr, du passar inte riktigt in i min lilla demontrupp.

Stridernas upplägg är olikt något annat jag tidigare har upplevt, och jag kan tänka mig att det blir en vattendelare hos en ny publik. Min trupp och motståndarna turas om att utföra handlingar mot varandra. Jag har ett visst antal handlingar som jag kan utföra under min runda, men vissa av dessa kan ändra förutsättningarna och antingen öka eller minska mängden handlingar den rundan. Exempelvis kan en attack som blir en kritisk träff ge en extra handling gratis, medan en missad attack räknas som två handlingar. Detta gäller även för motståndarna och kan leda till att både de och jag kan få till dödliga handlingskombinationer eller behöver göra plötsliga omprioriteringar av vilka handlingar. Det funkar för det mesta, men kan ibland leda till stela situationer där motståndaren till exempel gör samma förmåga flera gånger i rad. Att det blir game over när huvudkaraktären blir knockad känns inte heller helt rätt.

Shin Megami Tensei III: Nocturne är på många sätt fortfarande en produkt som väldigt mycket speglar de rollspelsupplägg som var i ropet då det ursprungligen släpptes. Det är turordningsbaserade strider, världskarta och relativt sparsamt med utrustningsval och andra redigeringsmöjligheter för karaktärerna som gäller. Jag har inte så mycket emot det långsammare tempot och linjära formatet, men det riskerar att bli tröttsamt om man inte är ett fan av det. Själv tilltalas jag av den gammeldags känslan, det charmiga soundtracket och smålustiga dialogen.