Recension: Road to Guangdong [PS4]

Sunny går verkligen igenom en tuff period i sitt liv. Efter att ha lämnat sitt hem i provinsen Guangdong i Kina för att studera på universitet i Hong Kong får hon besked om att hennes föräldrar har gått bort i en olycka återvänder hon hem till familjen igen. Mycket har dock skett sedan de sågs senast, och sammanhållningen är inte den bästa.

Hon får hjälp av sin faster att reda ut det praktiska med dödsboet och arvet. Det sistnämnda kommer att bli den centrala delen av spelet, eftersom du får ärva familjens restaurang. Utan någon direkt erfarenhet eller några recept att basera en meny på behöver du starta en ganska omfattande roadtrip som kommer att ta dig genom hela provinsen i hopp om att svetsa samman familjen igen.

En del av arvet inkluderar även föräldrarnas gamla skruttiga bil Sandy, som i princip hålls ihop med silvertejp och hopp. Detta blir dock fordonet du ska använda dig av för att bege dig till de olika familjemedlemmarna som är spridda runt om i provinsen, och det blir inte en lugn och avkopplande resa på något vis.

Sandy hade sina glansdagar för många, många år sedan.

Bilen slukar både bränsle och olja som om det var hål över allt, och du får lägga dina begränsade resurser på att serva det du kan på denna rullande rosthög. Det mesta går att byta själv, som exempelvis fläktrem eller oljefilter, men mer avancerade ingrepp som att serva eller byta ut motor kräver hjälp av en mekaniker. Dessa kostar dock pengar för själva jobbet utöver reservdelarna, hushålla ganska rejält med det ekonomiska eftersom spelet tar slut när du hamnar på noll.

Du kan dock spara en del pengar på att besöka diverse skrotupplag. Om du har tur kan du finna komponenter där i ganska hyfsat skick, och då får du lov att plocka på dig dessa utan någon kostnad. Avvägningen där blir att du oftast kan köpa delar av bättre kvalitet och som kommer att hålla längre hos mekaniker på bensinmackarna, men då riskerar du också att rensa ut bankkontot om du spenderar för mycket.

När Sunny och hennes faster väl kommer ut till sina släktingar förvandlas spelet till en visuell roman med inslag av enklare problemlösning. Du får assistera med diverse konflikter som har uppstått, samtidigt som du försöker lappa ihop de band som familjen hade förr men som förfallit en aning. Beroende på hur du sköter situationerna kommer du att kunna få hemliga familjerecept som du kan använda till din restaurang, samt bjuda in respektive familjemedlem till en stor återföreningsfest.

”Jo, alltså… jag glömde plånboken i min andra rosthög.”

Det är dessa berättelsesekvenser som är den stora behållningen för mig, då alla karaktärer är välskrivna och är rotade i mer eller mindre traditionella kinesiska värderingar. Det är lite av en utmaning att pussla ihop hur allt hänger samman då det är många kinesiska ord och begrepp som används för att beskriva släktbanden, men det gör också att berättelsen känns mer autentisk.

Det övergripande målet i spelet är som nämnt att nå ut till dina familjemedlemmar och skapa en återförening. Tyvärr hamnar detta lite i skymundan bakom själva bilturerna, som både tar relativt lång tid och kräver en hel del meckande och ibland även lite tur för att du ska kunna ens nå dina delmål. Det är inte ett spel som mår speciellt bra av att ha ett förlustläge, eftersom du får börja om från början helt och hållet om du blir av med alla dina pengar. Om spelet bara var en visuell roman skulle jag nog inte sakna själva bil- och resurshanteringssekvenserna, men det är i slutänden ändå en vacker berättelse som bör upplevas.