Recension: Riverbond [PS4]

Spel som låter två till fyra spelare ha kul på samma maskin har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta. De dyker inte upp alltför ofta och det stora flertalet är dessvärre inte bra eller minnesvärda. Generellt är det samarbete eller att försöka kuva sina vänner efter konstens alla regler som gäller.

Kanadensiska studion Cococucumber har tagit på sig att skapa ett partyspel i denna genre som går under namnet Riverbond. Låt mig nu förklara varför Riverbond är ett spel som du kanske inte vill missa.

Riverbond är ett actionäventyr där du ensam eller ihop med vänner hackar dig fram bland fienderna. Själva startskärmen för tankarna till klassiker som Mega Man där bossarna framträder i all sin prakt. Här finns bland annat en pingvin, en groda och en krabba på menyn. Som den självklara hjälten och problemlösaren ska du rädda de värnlösa och återställa ordningen i Riverbond.

Den grafiska stilen har en kraftig släng av Lego då allt charmigt är uppbyggt av klossar. Alla de 8 världarna är minutiöst genomarbetade och har en handfull banor att beveka. Varje värld har också sitt tema och stil som matchar ärkefienden du behöver korsa vapen med i slutet. På diverse ställen i nivåerna kan du dessutom språka med lokalbefolkningen, som ger dig uppgifter att lösa eller råd för att komma vidare.

Det underlättar verkligen när inte alla vill spela den senast upplåsta karaktären…

Uppgifterna kan vara att rädda fångar, aktivera olika byggnader eller bara hitta en nyckel till den låsta porten som låter dig komma vidare. Variationen är riktigt uppfriskande. Ett av de mer givande föremålen du kan finna längs med äventyret är skattkistor. Somliga innehåller nya karaktärer du låser upp och kan spela som, men det du helst vill ha är nya vapen.

Du kan maximalt ha fem olika vapen att skifta mellan och de flesta vapnen är för närstrid. Om du håller in slagknappen kan du ladda upp en kraftfullare närstridsattack och göra dubbel skada. Projektilvapnen är sällan speciellt starka, men kan vara användbara mot de fiender som gillar att röra sig utanför din räckvidd eller är farliga i närstrid. När ett projektilvapen skjutit slut på sitt magasin laddas det om automatiskt, men det kan ta några enerverande sekunder i stridens hetta.

Banorna har gott om pynt, mynt, juveler och annat som ger dig extra poäng. I början var jag inte säker på vad dessa poäng fyllde för funktion, då det inte går att köpa något, men ifall du spelar med några vänner är det mycket tillfredsställande att få högst poäng.

Tips för att få högst poäng? Bli den som får in det sista och avgörande hugget på slutbossen!

Den med högst poäng får nämligen en större kungakrona och spira än de övriga spelarna under 30 sekunder i spelets slutsekvens. Partyvärdet för Riverbond stiger rejält när det finns en inbördes strid om högst poäng. Vem hinner först upp i tornet för att få det stora myntet? Det går inte att skada varandra, men vid dödsfall finns det ju inget som kräver snabb återupplivning av partymedlem om det gynnar ens egen poäng…

Alla som dör kommer tillbaka efter 15 sekunder. Är hela laget utslaget börjar banan om, men inga av framstegen går förlorade, vilket innebär att du inte behöver göra om något för att klara en bana. Möter du storbossen har hen lika mycket hälsa som innan du alltför tidigt fick möta dina förfäder.

Min förhoppning är nu att så många så möjligt ska ge det här spelet och genren en chans. Det här är ett lättsamt spel att avnjuta i kortare spelsessioner och helst med polarna. Därför blev jag positivt överraskad att det var så underhållande att äventyra i Riverbond ensam. Fokus ligger verkligen bara på att ha roligt. Ett utmärkt spel för barn och vänner då glädje ibland måste få vara viktigare än utmaning.