Recension: Red Dead Redemption 2 [PS4]

Den amerikanska vilda västern har alltid varit ett favoritintresse för mig, och Lucky Luke var en barndomsidol. Min fascination för cowboys växte när jag läste legendariska historier om Jesse James och andra ikoner från 1800-talets USA.

Rockstar Games släppte Red Dead Redemption för åtta år sedan och det var en enorm kärleksförklaring till främst Sergio Leones verk i genren spagettivästern. Nu är speljätten tillbaka med ett nytt kapitel som handlar om laglösa cowboys, salonger med svängdörrar och revolverstrider i slutet av vilda västerns guldperiod.

Red Dead Redemption 2 utspelar sig tolv år innan dess föregångare; året är 1899 och vilda västern börjar sakta att dö ut. Banditledaren Dutch Van der Linde vill hålla sig fast vid den gammalmodiga friheten och leva livet tillsammans med sin liga av laglösa. När spelet börjar beskådar jag gänget på flyende fot efter en misslyckad kupp i staden Blackwater, och de söker skydd uppe på de snötäckta bergen norrut.

Spelet har en magnifik känsla av western i minsta detalj.

Huvudkaraktären heter Arthur Morgan och är en av Dutchs närmaste män. Jag känner igen flera karaktärer från föregångaren, främst dess protagonist John Marston som denna gång är en nyckelfigur i en mycket välskriven berättelse om de färgstarka banditernas överlevnad. Arthurs barska attityd och starka lojalitet till gänget gör det lätt för mig att älska honom, och det är roligt att utveckla denna karismatiska revolverman under spelets gång.

Spelet är tveklöst ett av de mest stämningsfulla och vackraste under denna spelgeneration. Den berikande naturens vilda djurliv får mig att stanna upp och njuta av utsikten, såvida inte en argsint björn rusar mot mig, vill säga. Städerna och dess invånare ger mig känslan av att vara med i en västernfilm, och det är en härlig upplevelse att träda in i Valentines livfulla saloon.

Under äventyrets gång utför jag uppdrag åt Dutch och andra medlemmar, främst för att inskaffa pengar till den gemensamma kassan som används för att förbättra lägret. Men den enorma friheten erbjuder mycket mer än simpla uppdrag och faktiskt är självständigheten spelets största styrka. Arthurs heder ändras beroende på hur jag agerar mot andra människor; om jag mördar eller rånar någon sjunker hedern och jag får ett dåligt rykte. Jag gillar att moralens balans får mig att tänka till innan handling tas.

Poker är ett avkopplande tidsfördriv.

Möjligheten att skräddarsy mina vapen och andra tillbehör efter behov, eller för praktiska skäl, är imponerande. Om ett gevär blir smutsigt blir prestandan sämre, varför jag bör behandla det med vapenolja eller låta vapenhandlaren utföra underhåll. Arthurs ansiktsbehåring växer under tidens lopp och kan vårdas hos barberaren eller i lägret.

Min enda invändning gällande spelet är dess obalanserade kontroll. Hästridning briljerar med en stabil styrning, men eldstriderna kräver en del träning för att kunna bemästras. Arthurs Dead Eye-funktion bromsar tiden för att markera de fiender som han ska skjuta men ibland tar mätaren slut för snabbt. De flesta irritationsmomenten sker vid interaktioner där det är krångligt att placera herr Morgan på rätt plats, särskilt när en främling ska införa en dialog om hen behöver hjälp.

Howdy, partner! Får man komma in, från regnet?

Red Dead Redemption 2 är en stark uppföljning av Rockstars kärleksförklaring till vilda västern, men spelet är mycket mer än skjutglada revolvermän. Speltimmarna flyger iväg eftersom det finns alltid något att göra och upptäckarglädjen får mig hela tiden att sukta efter mer.

Om du, likt undertecknad, älskar västern och synnerligen den förra delen, är historien om Arthur Morgan ett tveklöst måste.