Recension: Puzzling Places [PS VR2]

Det kan vara en oerhört avslappnande syssla att lägga pussel. Hitta rätt bitar, klura ut var de ska passa. Vissa börjar alltid med att försöka hitta rambitar för att få ramen på plats först, eller sorterar minutiöst ut bitar baserat på färgtoner för att enklare kunna få en överblick. Det har släppts en del pusselspel även till dator och konsol, men de kan inte riktigt mäta sig med den fysiska förlagan.

Puzzling Places tar pusselidén, men lyfter in den i tre dimensioner och i VR. Här är det inte platta pussel som ska byggas, utan oerhört detaljerade, fotogrammetriskt avbildade scener, föremål eller byggnader. 

Att försöka pussla ihop tredimensionella objekt, eller byggnader, är aningen svårare än klassiska tvådimensionella pussel, visar det sig. Men efter ett par pussel börjar bitarna så att säga falla på plats, och det blir en rätt avslappnande syssla. Det finns en hel del knepiga pussel att bygga ihop, även ett par med koppling till Sverige. Ett par pussel är nämligen skildringar av det Hallwylska museet i Stockholm – en oerhört pampig byggnad som innehåller en oerhört skatt av artefakter och imponerande konstverk.

Välkommen till en liten, litel del av det Hallwylska museet.

Det känns lite udda att sitta “mitt i” ett pussel, omgiven av pusselbitar, men som tur är så portioneras de större pusslen ut i mindre segment. Att vara omgiven av upp till 1000 bitar hade nog varit ohanterbart, så det är ett rätt smart drag att få bygga ihop mindre delar successivt. Kontrollerna är rätt intuitiva – greppa enskilda bitar med var sin hand, för att sedan vända och vrida på dem för att se om de passar ihop.

Bortsett från att det kan vara lite svårt att hantera pusselbitarna, eller det ihopbyggda resultatet, är Puzzling Places ändå en intressant upplevelse. Att bygga och pyssla i tre dimensioner, med möjligheten att verkligen komma nära objekten, är väldigt spektakulärt. En hel del pussel medföljer, och det är rätt trevligt att man själv kan välja ”svårighetsgrad”, eller snarare hur många bitar man vill att pusslet ska delas upp i. När det börjar närma sig ett par hundra bitar vet man att man har en helkväll framför sig. 

Det är inte helt lätt att hitta rätt bitar alltid.

Varje scen kommer med sitt eget lilla soundtrack av passande ljudeffekter, vilket kan vara rätt stämnings- och effektfullt, men att sitta och pussla med ibland väldigt obehagliga bakgrundsljud (mumlande folkmassor, rinnande vatten, kyrkklockor som slår) blir efter ett tag väldigt tröttsamt, så jag valde att stänga av ljudet efter ett litet tag. Dessutom tar de längre pusslen ut sin rätt efter ett tag – VR-headsetet blir lite tungt efter ett par timmars pusslande och då hade det kunnat vara rätt skönt att spela mer tvådimensionellt, något som tyvärr inte stöds.

Puzzling Places är dock ett väldigt mysigt spel, men hade kunnat må bra av lite smidigare kontroller och lite fler pussel. Det finns dock en hel uppsjö av extra material att köpa och ladda ner, och de är rätt humant prissatta.

2 kommentarer
  1. Thomas Thomas
    • Fredrik Johansson Fredrik Johansson

Lämna ett svar till ThomasAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.