Recension: Puyo Puyo Champions [PS4]

Spelserien Puyo Puyo är en av många pusselgiganter som utspelar sig i den där klassiska rektangeln där allsköns föremål trillar ner för att sedan behöva organiseras efter vissa förhållningsregler. I Puyo Puyo Champions gör seriens söta små slemfigurer Puyos comeback tillsammans med ett helt gäng färgglada karaktärer, fast nu med extra mycket fokus på tävlingsmomentet.

Om du inte är familjär med serien kan man enklast förklara spelets struktur med att våg efter våg med Puyos trillar ned på spelplanen. De kommer i ett flertal olika färger och kombinationer, vilket långsamt fyller upp spelytan om du inte gör något åt det. När figurerna når taket har du förlorat, så det ligger i ditt största intresse att hålla nivåerna nere.

För att få bort figurerna, få poäng och överleva länge gäller det att kombinera Puyos i matchande färger, något som kanske låter lätt i teorin men som kan bli riktigt svårt när du samtidigt har en eller flera motståndare som gör detsamma. Lyckas du stapla upp dina Puyos så att du kan få flera färggrupper att försvinna som en kedjereaktion skapar du gråa Puyos som trillar ner över motståndaren, vilket i längden kan leda till dennes förlust.

Puyos i mängder!

Puyo Puyo Champions är blygsamt i antalet spellägen och fokuserar på standardläget som nämns ovan och Puyo Puyo Fever. I detta läge handlar det i större grad om att skrapa ihop poäng till en tidsbegränsad specialare där jag får en extra chans att få kedjereaktioner för att lasta över fler gråa Puyos till motståndaren.

Det går att variera spellägena med ett antal inställningar som påverkar allt ifrån hur snabbt figurerna faller, hur stor en kedja måste vara för att räknas, handikappbonusar med mera. Du kan spela med ett gäng vänner hemma i soffan, i lag eller alla mot alla, men även ta sig an motståndare över nätet i antingen rankade eller vanliga matcher. Är man sugen kan man dessutom kika på både sina egna och andras matcher via en inspelningsfunktion.

Karaktärsutbudet är inte att leka med

Spelet är färgglatt med en trevlig design som verkligen livar upp skärmen och det finns hela 24 karaktärer att välja mellan. Eftersom spelet inte presenterar någon direkt handling eller röd tråd känns dock samtliga figurer lite platta, och de skulle behöva en dos personlighet för att jag ska välja dem baserat på något annat än deras design.

Jag möter hårt motstånd när jag ger mig på att spela online och som erfaren Tetris-spelare märker jag snabbt att det krävs ett helt annat tänk när man spelar Puyo Puyo. Det är tillfredsställande när man lyckas utlösa en ordentlig kedjereaktion, medveten om att man samtidigt sätter sig i fara eftersom det krävs ett rejält berg med Puyos för att åstadkomma den. Om motståndaren lyckas fixa sin kedja först kan din sida snabbt fyllas upp till taket och därmed besegra dig.

Som slutsats kan jag konstatera att Puyo Puyo Champions uppfyller vad det lovar, men inte mycket mer. Det är ett finurligt pusselspel som kan bjuda på många timmar av nöje i rätt sällskap, men det känns snålt på innehåll och det där lilla extra som får en att stanna kvar en längre stund. Om du gillar spelserien skulle jag dock hellre rekommendera föregångaren Puyo Puyo Tetris som ger dig det du vill ha och mycket mer.