Recension: Pinball FX2 VR [PSVR]

Det har blivit en del recensioner av flipperbord för mig här på PSbloggen; ungefär 20 virtuella simulatorer av stålbollsspel hittills. Jag har hela tiden tyckt att Zen Studios har blivit bättre och bättre i sina versioner av flipperspel på de olika PlayStation-plattformarna, även om jag till en början tyckte att deras tolkningar ibland var överdrivna och extraordinära.

Flipper i digital form är alltid en utmaning, både för utvecklarna som skapar spelet samt för spelaren som ska kunna njuta av känslan. Svårigheterna består såklart i att fånga den där känslan av äkthet och närhet till bordet. Ibland har spelutvecklare försökt sig på glidande kamerarörelser som följer bollen, och ibland har det satsats på en utzoomad bild av bordet för att visa allt på en gång. Alla dessa tolkningar är bra försök till att simulera verkligheten, men inget av dem har såklart fångat den verkliga upplevelsen.

Nu tar Zen Studios återigen greppet om utvecklingen och lanserar en version av flipperspel, som helt och hållet fokuseras kring VR-headset, något som ska visa sig vara ett otroligt lyckat initiativ!

Jag har fått möjligheten att prova både grundpaketet Pinball FX2 VR, som innehåller borden Mars, Secrets of the Deep och Epic Quest, samt paketeringen för säsong 1, vilken inkluderar ytterligare fem titlar. Jag känner igen en hel del av borden sedan tidigare och är faktiskt lite skeptisk till upplägget innan jag sätter på mig mitt PlayStation VR. Innerst inne är jag lite smånervös eftersom jag får en känsla av att studion har fokuserat för mycket på effekterna kring bordet istället för spelkänslan.

Skymningsljus, frugan är inte hemma. Dags för flipper!!!

Som tur är, har jag helt fel. När spelet startar, befinner jag mig i en luftigt och fräscht rum som verkar tillhöra en påkostad strandvilla, hämtad ur Miami Vice. Tre flipperbord är glest utspridda på olika ställen av rummet; gott om plats för fortsatta fester med andra ord. Jag kollar runt lite för att utforska de olika inställningar eller val jag har och jag känner igen mig väl från komponenterna i plattformen för Zen Pinball.

Efter en kort utforskning av rummet, vrider jag huvudet mot ett av borden och startar spelet Mars; ett flipper av den något äldre skolan med ett fåtal ramper och en något simpel layout. Precis som på ett vanligt flipperbord, ser jag poängtavla och titelgrafiken rakt framför mig. Jag böjer huvudet nedåt och sneglar över spelplanen. Omedelbart känner jag igen mig från spelhallstiden, perioden i mitt liv som alltid gjorde mig pank.

Visst är det uppenbart att PlayStation VR-enheten inte levererar naturtrogen grafik, utan visar tecken både på nedskalad grafik och det vanliga symptomet där raka linjer känns pixliga när man rör lite på huvudet. När spelet startar är dock alla dessa känslor totalt bortblåsta.

Castle Storm-bordet ska visa sig bjuda på en hel del överraskningar. Alla positiva!

En del av borden är relativt snabba och utmanar definitivt både mina reflexer och min förmåga att snabbt kalkylera vinklar och kulbanor. Det finns även en del lite långsammare bord med mindre lutning, där spelglädjen istället kommer från kravet att träffa precis rätt. Oavsett vilken typ av utmaning som står framför mig, känner jag att jag har fullständig kontroll över spelandet. De enda fall där jag missar totalt, skyller jag helt på mig själv.

Jag slukar borden ett efter ett och retar mig smått efter ett tag på att jag bara kan ha tre flipperspel utplacerade samtidigt. Jag behöver byta ut de befintliga borden mot de som finns i biblioteket, något som visserligen går på några knapptryck.

Det finns ytterligare två negativa aspekter när det kommer till denna simulering av flipper. Den ena är att jag känner en svag smärta i nacken efter långa sessioner av spelande, vilket såklart beror på att jag tittar nedåt när jag spelar (och förmodligen för att jag är helt uppslukad av upplevelsen). Den andra är att jag känner mig smått åksjuk i de fall då jag har spelat mer än en och en halv timme.

Dessa mindre skavanker till trots, är Pinball FX2 VR är helt fantastiskt bra när det kommer till simulering av verkliga flipperbord, även om de klassiska Zen-borden är allt annat än verkliga. Faktum är att jag ännu inte upplevt en bättre VR-titel än denna, och då har jag ändå lyckats arbeta mig igenom en hel del av utbudet till PlayStation VR på ganska kort tid.

Om du gillar flipperspel och har ett PlayStation VR, är detta spel ett absolut måste på inköps- eller önskelistan. Sällan har jag känt en sådan påtaglig verklighetsanknytning till flipperbord som efter den här, ljuvliga resan. Upplevelsen är såpass bra, att jag har extremt svårt att tänka mig att återvända till de vanliga versionerna av Zen Pinball, eller andra flippersimulatorer heller för den delen.