Recension: PC Building Simulator [PS4]
Jag har riktigt starka minnen från min tid som PC-entusiast och datorbyggare. Två av dem står mig absolut närmast och det första är självklart det där när jag skulle hjälpa en kompis att uppgradera datorn med en ny processor. Det skulle enligt planen endast ta en timme, men utvecklades istället till fem innan vi var klara.
Det andra minnet jag har är när jag hjälpte en vän att driva hans källarfirma där det uppgraderades datorer till höger och vänster. Datorer och kartonger trängdes i skrymslen och vrår och det var alltid ett mirakel när vi lyckades leverera rätt dator till rätt människa.
Precis dessa känslor förmedlar PC Building Simulator från den rumänska studion Claudiu Kiss. Och de lyckas göra det på ett fångande, aktuellt och verkligt sätt dessutom!
Min karriär börjar med att jag tar över en lägenhet där en kompis tidigare har utövat PC-reparationer och uppgraderingar. Huvuddelen av interaktioner med kunder sker genom e-mail och så fort jag har satt foten innanför dörren, börjar uppdragen att komma in.
Det som fångar mig ganska omedelbart i detta spel är hur verklighetstroget allt är. För att påbörja ett arbete med en dator, måsta jag öppna sidoplåtar, skruva bort skruvar på bakpaneler och bända loss processorer för hand. Varje gång.
Kanske låter det som ett onödigt nötande, men faktum är att momenten i spelet är otroligt rogivande, nästan euforiska för en gammal PC-byggare som jag är.
Eftersom jag driver en firma, finns det självklart en del negativa, tråkiga saker att ta hand om också. Jag måste hela tiden se till att ha tillräckligt med stålar för att betala hyra och el, annars håller inte verksamheten på sikt.
Varje dag får jag nya leveranser av datorvrak och reserv- eller uppgraderingsdelar till dessa. Leveranserna av delar visar sig vara en fin balansgång då jag måste betala olika fraktkostnader beroende på hur snabbt jag vill ha delarna levererade.
Tiden i verkstaden står still när jag jobbar, vilket jag uppskattar stort. Däremot trillar det hela tiden in nya uppdrag, vilket gör att jag måste dela mitt fokus mellan PC-byggande och administration. Det visar sig att det inte alls är så enkelt, även om jag till en början fnyser lite åt upplägget.
Den enda nackdelen som jag har observerat efter dryga tio timmars spelande, är kontrollmetoden. Det är väldigt uppenbart att spelet från början är utvecklat till PC och att kontrollschemat efter bästa förmåga är översatt till konsol. Det finns många smådetaljer i styrning och precision som gör att jag emellanåt suckar, men dessa småsaker är ingenting jämfört med glädjen att pilla ihop en sprillans ny spel-PC av högsta kaliber.
Med en robust skara licensierade tillverkare i shoppingkorgen, levererar PC Building Simulator ett trovärdigt och hållbart koncept som jag misstänker att jag kommer att tillbringa mängder av timmar med. Jag har ju trots allt ännu endast reparerat och uppgraderat hundra datorer!