Recension: OlliOlli World [PS4, PS5]

När man tänker på skateboardspel kanske det är titlar såsom Tony Hawk’s Pro Skater, Skate, eller kanske till och med det gamla spelet Skate or Die som först ploppar upp i hjärnan. Lätt hänt, men man begår snudd på ett misstag om man inte även inkluderar den lilla stilrena och blygsamt designade OlliOlli-serien i dessa tankar. Med OlliOlli World har utvecklarna inte bara tagit ett steg ut i det tredimensionella, utan även vispat ihop en handling till detta lilla skateboardspel.

Spelets handling utspelar sig i Radlandia, skateboardåkarnas förlovade land, som övervakas av de fem skateboardgudarna. Som nykomling får jag snart veta att gudarnas mänskliga kontaktperson, den så kallade skateboardtrollkarlen, ska gå i pension och snart är det jag som står först i kön för att ta över rollen. Med mig har jag inte bara trollkarlen (som kanske egentligen är mer av ett orakel), utan även dennes vänner som hjälper mig på vägen mot mitt mål. Det hela är en ganska lättsam historia, men jag charmas av hur problemfri och positiv stämningen i spelet är. Det finns inga motståndare, inga antagonister som vill se mig misslyckas eller skurkar som saboterar min framfart, bara trevliga människor som applåderar när jag lyckas och stöttar mig när jag behöver göra ett nytt försök.

Vem hade anat att en brygga var det bästa stället att börja skejta på?

Serien skiljer sig mycket gentemot andra spelserier inom genren, framförallt i hur spelet hanterar kontrollschemat. Enkelhet har varit ledordet, men det ska samtidigt finnas ett djup som sträcker sig bortom de enklaste av upplägg. Detta har man löst genom att lägga majoriteten av styrningen och tricken i styrspaken. Jag kan använda X-knappen för att ta fart, men det är knappt att ens det behövs när jag väl börjar rulla ner för backar, glider fram på räcken eller hoppar upp på väggar för att göra wallrides. För att initiera ett trick håller jag min styrspak åt valfritt håll och släpper sedan för att med hjälp av tricket få lite luft under vingarna. Om mitt hopp tar mig upp på en vägg eller ett räcke kan jag genom att trycka igen initiera ett nytt trick och samtidigt glida vidare längs banan.

Det är således inte särskilt avancerat att utföra trick, men djupet ligger istället i de kombinationer av trick man kan utföra och hur pass mina reflexer hänger med i dessa kombinationer. Stundvis kan jag komma upp i vansinnigt höga hastigheter, vilket gör det väldigt spännande och utmanande att kedja ihop alla backar, räcken, hopp och väggar till en enda lång kombination. Det finns dessutom en spärr på hur mycket poäng jag som spelare kan få av ett långt utdraget enskilt trick, vilket gör att jag ständigt måste ta risken att initiera ett nytt för att förlänga min combo och höja totalpoängen.

En ”Gnarly route” bjuder på extra utmaningar i form av exempelvis … gamar?

Allt eftersom spelets handling utvecklas öppnas det upp för fler tekniker och knep för att ytterligare bygga på poängmätaren. De är alla enkla att applicera, men trots det gör spelets upplägg att det är svårt att skapa en relation till de olika tricken. Det är tillfredsställande att dra av en lång rad trick i en lång sammanhängande följd, men redan efter några sekunder har jag tappat koll på vilka trick jag gör eftersom jag måste fokusera så mycket på banan. Det slår liksom inte riktigt känslan av att få till en motsvarande trickkombination i exempelvis Tony Hawk’s Pro Skater där jag tydligt kan se min karaktärs rörelser.

OlliOlli World är något av ett litet lyckopiller för den digitala skateboardentusiasten. Det har inte världens djupaste upplägg, men det är inte heller tanken. Vad det bjuder på är en lättsam men rofylld upplevelse som inte bara leker med sportens olika koncept, utan även lyckas leverera en färgstark berättelse som garanterat sätter ett leende på dina läppar.