Recension: NBA 2K21 [PS4]

En av de genrer som brukar vara svårast att innovera inom är troligtvis sportspelen. Det sker sällan några stora svepande ändringar i sporten som simuleras, och när din huvudsakliga konkurrent på spelmarknaden dessutom upphör att släppa nya iterationer är det lätt att framåtandan avtar.

Detta är lite genomgående hur jag känner för NBA 2K-serien de senaste åren. Det finns ett fundament av ett bra basketspel där i botten men sedan Electronic Arts fick stora problem att leverera basketspel vid senaste generationsskiftet, känns det lite som att 2K Sports och Visual Concepts har lutat sig tillbaka en aning.

Jag har alltid varit svag för de berättelsebaserade elementen som serien införde för några år sedan, inte för att de är speciellt banbrytande i berättande, utan för att det är ett ganska passande komplement till karriärmodellen i MyPlayer-spelläget. I år stoltserar utvecklarna med etablerade skådisar som Djimon Hounsou och Michael K Williams och därför hoppades jag på en underhållande berättelse detta år.

Mycket riktigt levererar båda skådespelarna relativt gott avtryck, men berättelseläget i sig är nog det mest avskalade som spelet har erbjudit på länge. Själva upplägget bygger på att huvudpersonen som går i high school har spelat amerikansk fotboll i större delen av livet, men när hans pappa (som var en populär basketspelare) går bort olyckligt väljer vår protagonist plötsligt att sadla om till basket. Redan här är berättelsen ute på lite tunn is med andra ord.

App app! Två meters avstånd tack.

Berättelsen bjuder på ett par intressanta trådar och dilemman, men så fort en handfull college-matcher är spelade och du blir draftad till NBA släpps allt detta utan någon form av uppföljning eller logik för den delen. Därefter är det bara din basketkarriär som gäller, och du får kanske på sin höjd ett SMS eller två när du har nya sponsorer på gång.

En av de större ändringarna som har gjorts är att funktionaliteten på högerspaken har sorterats om lite grann. Den är nu mer eller mindre helt dedikerad till dribblingar och mer avancerade manövrar, och om du är en spelare som älskar att finta ut din motståndare kan du se fram emot färre sekvenser där du råkar skjuta iväg bollen i en dribblingskombination. För min egen del var jag ganska van vid att skjuta med hjälp av högerspaken, och inte för att jag var någon toppspelare på något vis, men jag hade ändå en grundläggande tajming i muskelminnet. Det krävdes därför en hel del omskolning för att lära mig skjuta med fyrkant istället.

Känslan när man får syn på alla mikrotransaktioner.

De senaste årens upplagor har varit fullständigt nedlusade med mikrotransaktioner, som utvecklarna dessutom inte har varit blyga att visa upp. Förra året fanns det ordagrant en enarmad bandit med i en trailer som marknadsförde spelet. I årets spel har detta tyglats en aning, åtminstone på ytan. Det trycks inte konstant i ditt ansikte, men det finns ändå påminnelser om hur mycket enklare och roligare allt skulle vara om du bara slängde in några hundringar extra för den virtuella valutan.

Speciellt när du skapar en egen spelare som du vill utveckla krävs det hutlösa mängder av denna valuta för att uppgradera färdigheter, vilket gör att du i princip alltid har ett underläge mot spelare som har betalat mer än vad du har. Och skulle du få för dig att utsmycka din spelare med lite coola kläder eller skaffa en ny frisyr eller tatuering kommer du att bli rejält skinnad på priserna. Jag var lyckligt lottad att få 100 000 av denna virtuella valuta inkluderad i recensionsexemplaret, vilket motsvarar i runda slängar 250 kronor. Trots detta har jag i vissa fall fått överväga om det är värt att skaffa kosmetiska tillägg istället för att spara till fler uppgraderingar.

Jag har svårt att finna direkta argument för varför du behöver köpa årets upplaga om du redan har den förra, även om det har gjorts en del ändringar och putsningar på spelsystemet. Det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket som skiljer dem åt. 2K har dessutom gömt uppgraderingen till PlayStation 5-utgåvan av spelet bakom den betydligt dyrare specialutgåvan tvärt emot vad många andra utvecklare har valt att göra med sina spel som släpps nu i höst. I nuläget kan jag dock inte rekommendera dig att skaffa detta om du inte är helt utsvulten på basket.