Recension: Music Driver [PS4]

När jag hör titeln Music Racer fastnar tankarna nästan direkt på just de två orden, musik och racing; en kombination som i mina öron låter väldigt intressant. Jag har erfarit min beskärda del av musikspel genom åren; allt från Parappa the Rapper, Singstar, otaliga Guitar Hero och till och med en gnutta Rocksmith. Men musik och racing sammanvävt på det här viset, det är nytt för mig.

Kortfattat går spelet ut på att framföra ett fordon längs olika nivåer ackompanjerade av diverse musikstycken. Nivåerna är utformade som vägar vilka är uppdelade i olika fält; fordonets körbanor. Allt eftersom jag kör dyker det upp vita former i de olika körfälten och tanken är att jag ska köra in i dem för att få poäng. Ibland dyker det upp pelare, statyer och annat skrot i körfälten. Kör jag in i dem får jag minuspoäng, vilket gör att det tar längre tid för mig att låsa upp nya fordon och nivåer.

Färg, form och pumpande beats möts i Music Racer

Konceptet är enkelt men lovande, problemet är bara att det i det här fallet känns lite för sparsmakat. Music Racer är nämligen färgglatt och intensivt, men nästan helt utan innehåll. Till en början är det kul att spara ihop poäng till nya fordon, men eftersom det enda som skiljer dem åt är utseendet blir det snabbt ganska ointressant. Likaså känns själva körandet oinspirerat. Jag åker fram på de häftiga men plana nivåerna med ensamheten som enda sällskap. Min bil är ljudlös och trots att styrningen kan alternera mellan två olika lägen, känns det lite som att åka på räls.

Musiken jag åker till passar spelets tempo bra, men den ursprungliga möjligheten att kunna köra till musik från strömningsplattformar som till exempel Youtube verkar ha tagits bort från PS4-versionen, vilket jag tycker är väldigt synd. Den resterande ljudbilden är blygsam och stundtals märkligt klumpig. Ljuden som uppstår när du samlar formerna på banorna är nog tänkta att synkronisera med musiken, men oavsett hur många du tar känns kombinationen av ljuden och musiken på något vis aldrig helt naturlig. Dessutom reagerar spelet inte perfekt när det går som snabbast, vilket gör att ljudet inte alltid hänger med när du tar många former i tät följd.

Under korta stunder kan Music Racer vara rätt underhållande, framförallt genom den färgglada designen och ösiga musiken, men för att hålla kvar mig krävs det lite mer. Hade studion utvecklat racingdelen, putsat lite på ljudbilden och ökat på med innehållet hade det här varit en hit. Nu känns det istället som ett tunt mobilspel på en stor skärm.