Recension: Mothmen 1966 [PS4]

Lee har en fantastisk idé för en romantisk dejt han vill ta sin flickvän Victoria på. Långt ute i ingenstans, långt borta från stadens ljus finns en liten bensinstation och inte mycket annat, och en liten bit därifrån – den perfekta platsen att beskåda meteorsvärmen Lenoniderna när den passerar.

Bilresan dit är ganska händelselös, förutom att någonting verkar lite spänt mellan Lee och Victoria. När de plötsligt råkar köra på en fladdermus ökas spänningen, men de når slutligen fram till bensinstationen och träffar dess ägare – Holt. Den romantiska picknicken kan äntligen börja.

Mothmen 1966 är ett ganska kort visuell roman (med ett par minispel inbakade), som utspelar sig under ett par intensiva timmar för den handfull karaktärer som delar huvudrollen. Meteorsvärmen som återkommer var 33:e år har kanske en koppling till lite övernaturligheter? Det tycks åtminstone Lou, den paranormala detektiven, som också befinner sig på plats tro.

Får hoppas att det inte var en släkting till Batman.

Spelet drar sin inspiration från en mytisk varelse som påstås ha setts vid ett par tillfällen i West Virginia under 60-talet. Vittnen beskriver den som en människoliknande varelse med lysande röda ögon och massiva vingar. Myten lever fortfarande kvar och har bland annat gett upphov till en bok (och senare filmatisering med Richard Gere i huvudrollen).

Grafiskt sett lyckas spelet emulera och väcka minnen från en helt annat era, nämligen den tidiga 8-bits eran där Commodore, Spectrum och Atari var absolut hetast på scenen. Men en begränsad palett och knivskarp pixelgrafik känner jag att jag transporterats tillbaka till det sena 80-talet och kan nästan höra ljudet av en Commodore-bandspelare när jag väntar mellan scener.

Rent grafiskt är Mothmen 1966 oerhört stilrent och suggestivt.

Som ett äventyrsspel är det kanske lite kort, men handlingen och de val jag får göra (och konsekvenserna av dessa) är både intressant och välskriven. Trots att premissen kanske känns lite orealistisk så fungerar det väldigt väl tillsammans med musiken och den grafiska stilen, lite i likhet med vissa skräck-serietidningar som var populära under 80-talet.

LCB Game Studios har nämnt att Mothmen 1966 är det första spelet i en antologi av interaktiva skräckromaner, och det ska bli intressant att se vad de nästkommande handlar om. Att det lilla teamet kan producera intressanta karaktärer och handlingar är helt klart säkert. Ett demo av nästa spel (Varney Lake) följer med som en liten bonus, och det verkar väldigt lovande även det.