Recension: Moss [PSVR]

När jag startar upp mitt äventyr tillsammans med den lilla musen Quill, får jag omedelbart tillbaka minnen från de intressanta upplevelserna jag har haft med Wonderbook på PlayStation 3. Jag minns att jag på den tiden fascinerades över den magiska känslan i seriens titlar, även om tekniken inte alltid verkade till min fördel.

I Moss startar jag varje kapitel genom att läsa i en magisk bok och sugs inom kort in i den magiska världen som min kvinnliga hjälte lever i. Under ett av hennes småäventyr i skogen, hittar Quill en magisk sten som visar sig öppna upp möjligheten för oss att interagera med varandra. Det stora äventyret sätter fart när protagonistens farbror blir tillfångatagen av den väldiga ormen Sarffog.

Förutom ett storslaget äventyr, bjuder spelet även på storslagna vyer

Berättelsen är charmig som en saga och även om karaktärsgalleriet är sparsmakat, är det svårt att inte omedelbart förälska sig i allt som världen har att erbjuda. Karaktärsmodellen för Quill är så utsökt detaljerad och välanimerad att jag upplever henne som levande på riktigt. Flera gånger klappar jag henne när hon utfört stordåd, och varje gång hon sträcker sig upp mot mig för att göra en ”high five”, är jag där med min osynliga hand och möter.

Jag styr min hjältinna precis som i vilket tredimensionellt plattformsspel som helst, där hon hoppar och slår sig fram genom nivåerna. Som betraktare har jag också möjlighet att interagera med världen och kan till exempel flytta på en del föremål eller hålla fast besvärliga fiender. Miljöerna bjuder in till grundlig utforskning eftersom jag alltid har möjlighet att titta på nivåerna ur flera perspektiv. Jag upptäcker snabbt att jag har svårt att sitta still på stolen, utan står istället upp och tittar ned på ett rum eller böjer mig i onaturliga vinklar för att kika runt ett hörn.

Dö, din äckliga, förvuxna skalbagge!

Dö, din äckliga, förvuxna skalbagge!

Ljuddesignen är också helt fenomenal och det märks att utvecklaren har öst kärlek över smådetaljer. Jag kan höra musens andetag, det svaga krafsandet av hennes små klor mot sten när hon klättrar och även de lätta fotstegen hon tar för att röra sig framåt. Under striderna är ljudeffekterna också sparsamt mixade för att belysa hur smått allting är i världen, även om insatserna i striden är stora.

Moss är ett fantastiskt bra spel, faktiskt så pass bra att det lätt kvalar in bland mina absoluta favoriter till PlayStation-konsoler. Dock finns det lite smolk i bägaren i form av striderna, speciellt de intensivare momenten mot slutet av äventyret. Till en början är de fientliga mötena underhållande och jag lär mig att galant hoppa undan en fiendeattack och snabbt kontra dem för att nedgöra min motståndare. Det som känns lite tjatigt är dock arenastriderna där Quill måste besegra horder av fiender för att komma vidare.

Med en underhållande berättelse, fantastiskt väldesignade och vackra miljöer samt en hjältinna som är omöjlig att inte charmas av, kan jag varmt rekommendera Moss till den äventyrslystne spelaren. Det är ett absolut måste för ägare av PlayStation VR (8/10), och jag skulle nog gå så långt som att påstå att detta är titeln som borde få spelare att överväga ett inköp av VR-headsetet.