Recension: Moss: Book II [PS VR2]

Det är nästan en underdrift att säga att jag blev stormförtjust i Moss (9/10) när jag bekantade mig med de vackra miljöerna, den påhittiga designen och inte minst den charmiga protagonisten Quill. Det blev verkligen en rivstart för mina upplevelser i VR-miljö och suget efter att ta mig igenom uppföljaren var väldigt svårt att motstå.

Berättelsen i Moss: Book II tar vid precis där första spelet avslutas, efter en hård strid mot Sarffog och en efterlängtad återförening med Quills kidnappade farbror tycks allting vara på väg att rätta till sig. Det visar sig dock att onda makter har börjat lägga märke till Quills glasartefakt som hon hittade i första spelet och har bestämt sig för att samla alla dessa för att kunna styra över hela världen. Quill kastas därför in i hetluften på nytt i ett ännu större äventyr.

Precis som i föregångaren handlar mycket av spelet om en kombination av strider och pussellösning. Det sistnämnda har fått en välkommen rad förbättringar genom kombinationer av Quills nya vapen och specialförmågor och interaktion med omvärlden. Svärdet kan exempelvis laddas upp med energi som låter henne slunga sig över vida stup som vanligtvis inte går att hoppa över, och du får även tillgång till en gigantisk klubba som kan användas för att eliminera rustning på fiender, eller aktivera knappar för att öppna dörrar.

Quill skuttar modigt ner i den insektsfyllda avgrunden. Krukorna i hörnet ska krossas till varje pris.

Du kommer även att få tampas med nya fiendetyper som både används som motståndare i strid och som verktyg i pusslandet. Exempelvis finns det en liten metallinsekt som rullar omkring med en gigantisk kanon som kan göra rejäl skada från avstånd, men om du greppar tag i den med handkontrollen kommer du själv att kunna kontrollera kanonen. På så vis kan du röja undan både fiender och andra hinder som stoppar Quills framfart i nivåerna.

Den största skillnaden jämfört med föregångaren är att allting känns mer gediget och genomarbetat. Spelvärlden är otroligt detaljerad och det är kul att undersöka de dioramaliknande rummen som du och din följeslagare tar er igenom. Det finns gott om dolda prylar att samla på, som inte nödvändigtvis är synliga i sittande vy. Det är därför rekommenderat att fysiskt förflytta dig runt i miljön om du skulle köra fast någonstans för att få en annan vinkel på problemet.

Resan till växthuset är lång, och jag känner nästan pollenallergierna i VR-headsetet.

En av de saker som slår mig mest med Moss: Book II är att jag snabbt blir genuint investerad i händelserna i spelet. Charmen från första spelet finns kvar, men det finns ett annat allvar i denna berättelse som gör att jag känner mig mer som en del av kampen. Spelet lyckas även skildra en del väldigt rörande ögonblick, vilket gjorde mig varse om att det är lite krångligt när man blir tårögd med ett VR-headset på sig.

Trots att jag har begränsad erfarenhet av VR-spel i stort är det inte svårt att konstatera att både Moss och Moss: Book II är alldeles speciella upplevelser som verkligen är säljargument för tekniken. Quill är en fantastisk huvudkaraktär som jag snabbt fattade tycke för, och det är ständigt spännande att utforska varje nytt område för att finna dolda hemligheter och pussellösningar. Om du har plockat upp ett VR-headset vid lanseringen eller har planer på att skaffa ett bör dessa spel ligga högt på priolistan som kompletterande inköp.