Recension: Lumini [PS4]

En vanlig spelpremiss är att elaka utomjordingar angriper oss på hemmaplan eller när vi vågat lämna tryggheten på gamla Tellus. Nederländska spelstudion Speelbaars tyckte detta var uttjatat och ville med sitt spel Lumini ge oss ett mer orginellt spel.

Här är du istället en spröd utomjordisk varelse som efter flera tusen års frånvaro är tillbaka för att återställa balansen på sin hemplanet. Det är dags att städa upp och försäkra din arts och planetens fortlevnad. I Lumini är det du som leder svärmen.

En Lumin påminner till utseendet om en glänsande flygfisk med ett speciellt band till planeten. Via detta band kan en Lumin samla upp energi och lösa in den för att få tillbaka sina fallna fränder.

Din första uppgift är att bygga upp en svärm och för detta krävs det som sagt att du plockar upp små energibollar. När du sedan löser in dessa vid kuber som finns utspridda på planeten utökas din svärm.

Kalle fick en idé och alla följer nu klassens nya stjärna!

Kuberna fungerar även som sparpunkter och lyckas du ta dig till nästa kub får du börja därifrån om du skulle förolyckas.

Miljöerna är vackra och jag glider behagligt igenom de olika kristalliserade passagerna. En del kristaller tänds upp när jag susar förbi vilket ger mig en illusion av att platsen nu mår bättre än tidigare.

Första förmågan på repetoaren är att bedöva närgångna ”fiskar” för att slippa bli deras mellanmål, men den kan också röja skräp i gångarna. Effekten av bedövningen är dock mycket kortvarig och låter mig nätt och jämnt smita förbi.

Så fort du har mer än en lumin kan de delas upp i två grupper och behöver då kontrolleras med båda analogspakarna. Förmågan är avgörande då det låter dig aktivera knappar eller fläktar för att öppna upp portar.

Genom att skifta mellan dina olika luminer har du i regel alla trix som behövs för att ta dig fram säkert. Samtidigt verkar spelet inte ha några direkta ambitioner att utmana dig vare sig med sin problemlösning eller svårighetsgrad.

Syftet verkar snarare vara att få dig som spelare att slappna av och bara njuta av resan. Detta är något som verkligen förstärks av den vackra musiken som är en mysig hybrid av stämningsfull och avslappnande musik.

Konferensens kommunikationsövning bar frukt även i år – vi har öppnat en dörr!

Lumini är något så ovanligt som en avslappnande spelupplevelse. Det spelar ingen roll att jag försöker spela det som andra spel. Konceptet för tankarna till spelen Journey och Flower som jag skulle säga tillhör samma genre.

Det enkla spelupplägget gör att du snabbt förstår vad som behöver göras, men utan att ta ifrån dig glädjen att utforska och upptäcka en ny värld. Trots en del gömda grottor och bonusföremål klockar äventyret perfekt in på drygt två timmar.

Jag är mycket nöjd med min resa och blev särskilt imponerad av hur spelet sömlöst förändrade ljudbilden beroende på om jag var jagad eller lyckades komma undan.

Lumini är ursprungligen ett PC-spel som släpptes 2015 från den lilla utvecklaren Speelbaars. Dessvärre upplöstes studion i slutet av 2017. Det är tack vare deras gamla utgivare vi nu får chansen att återuppleva Luminernas resa. Något som känns både fint och lite dystert.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.