Recension: LEGO Bricktales [PS5, PS4]

De tidigaste pusselspelen jag tänker på i association med fysikens regler och att bygga saker är Pipe Dream och The Incredible Machine som båda släpptes under tidigt 1990-tal innan den första PlayStation-konsolen dök upp. LEGO Bricktales har pusselmoment där du måste bygga saker och där både gravitation och friktion spelar in.

I grunden är det ett äventyrsspel där du hjälper din farfar att återställa ett nedgånget nöjesfält genom att resa runt till olika världar och hjälpa befolkningen så att en lyckokristall bildas (och nej, det handlar inte om metamfetamin). Du har också en flygande robot som medhjälpare som besitter kunskaper från andra dimensioner och som stöttar dig med tips och förmågor.

Byggläget sorterar tillgängliga bitar på ett överskådligt sätt och visar byggytan klart och tydligt.

De olika världarna har alla individuella teman som exempelvis djungel, medeltid eller storstad precis som de fysiska LEGO-utgåvorna. Varje bana är som ett diorama helt uppbyggt av LEGO-bitar. Det finns ett övergripande uppdrag som leder till en ny förmåga och varje bana bjuder på olika djur och kistor att hitta och samla in. Berättelsen bjuder på en bakgrund till varför det finns ett antal byggpussel utspridda men känns varken djup eller särskilt meningsfull.

När det är dags att bygga något hamnar du i ett byggläge där du begränsas av några regler och får ett antal specifika LEGO-bitar att bygga med. Det handlar om saker som att bygga en bro över ett vattendrag som måste hålla att gå på eller en kärra som måste kunna transportera kol utan att tappa några bitar. Beroende på vad du bygger är de olika utmanande och jag tyckte att de lodräta byggena oftast var klurigare där du ofta har ganska platta bitar och sparsmakat med bitar som ger höjd. Ett exempel är brandtrappan i staden som var riktigt klurig att få till så att den höll att gå på.

Byggläget är givetvis i 3D, men tyvärr känns det inte helt optimerat för handkontroller. Att rotera kameran och zooma in och ut känns intuitivt, men så fort du vill flytta betrakningspunkten så krävs det multipla knapptryckningar. Dessutom är det bitvis svårt att se var din LEGO-bit befinner sig och det är mer regel än undantag att jag måste prova mig fram var biten hamnar och korrigera efteråt. Du kan alltid återvända till byggen efter att du klarat dem och bygga vidare i sandlådeläge. Då kan du använda fler bitar och egna färger för att exempelvis snygga upp din bro då byggena alltid finns kvar i äventyrsläget.

Byggarna i öknen har sprungit på problem och vem är bättre lämpad att fixa dem än du?

När du utforskar världarna finns det mängder av hemligheter och gömda vägar att hitta. Dock kräver många av dem förmågor som du låser upp senare varför jag rekommenderar att fokusera på berättelsen och återvända och utforska senare när du kan ta dig överallt. Ett irritationsmoment är kontrollerna efter att den fasta betraktningsvinkeln ändrats. Då fortsätter karaktären att springa i den riktning som din kontrollerspak dras emot vilket ofta innebär att du springer in i en vägg eller krockar med något annat. Det känns otroligt förlegat att ha den här kameradesignen och jag inser hur bortskämd jag blivit med kontroller som automatiskt fortsätter i samma förflyttningsriktning oavsett kameravinkel.

På det hela taget är det ett ganska mysigt spel helt befriat från våld som lämpar sig väl även för en lite yngre publik så länge någon hjälper dem med texterna och kan förklara vad som ska göras härnäst. Och har du ett intresse av LEGO eller av fysikbaserade pussel överlag så tror jag att du kommer att gilla LEGO Bricktales.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.